FI
Sara Wollasch (s. 1997) on taiteilija, jonka teokset käsittelevät fyysisyyden, huolenpidon sekä uusien yhteiselon ja yhteistyön muotojen teemoja. Hän hyödyntää performansseissaan usein alastomuutta ja omaa kehoa, joita hän käyttää haastamaan sosiaalista ja poliittista sortoa sekä ilmaisemaan voimaantumista. Hänen teoksissaan, kuten Breasts (2021) ja Venus, a tribute to Kateřina Olivová (2022), yhdistyy usein performanssi ja veistokselliset käytännöt, esimerkiksi kehon osien valaminen kipsiin ja niiden sisällyttäminen installaatioihin. Wollasch työskentelee myös videon parissa, käsitellen ajankohtaisia yhteiskunnallisia ja poliittisia tapahtumia, kuten teoksessa UNITED COLOURS OF (2022).
Wollasch perusti vuonna 2016 yhdessä Bára Smékalován kanssa taiteellisen duon NEWkus, jossa he käyttävät keholähtöistä esitystä tutkiakseen kitschiä, roskan estetiikkaa ja ajankohtaisia tapahtumia. Esimerkkejä tästä ovat performanssit Syria Ambulance (2017) ja COVID March (2021). Teokset inspiroituvat Fluxus-liikkeestä luoden leikkisiä ja absurdeja scoreja, jotka hämärtävät elämän ja taiteen välistä rajaa. Wollasch on opiskellut Lenka Klodován, Jan Ambrůzin ja Pavel Korbičkan johdolla FaVU BUT Brnossa, ja hän on esittänyt teoksiaan laajalti, muun muassa Prahan Studio ALTA sekä kansainvälisillä festivaaleilla. Hän toimii tällä hetkellä kuraattorina UMAKART Galleriassa Brnossa.
Titanik-gallerian kanssa toteutettavassa residenssiyhteistyössä Sara Wollasch työskentelee lokakuun ajan vuonna 2025 New Performance Turku Biennalessa nähtävän uuden teoksen parissa. Residenssiyhteistyössä on mukana Studio Alta / Meet Factory (Praha, Tsekki).
Sara Wollaschin ja muiden New Performance Turku Biennalen residenssitaiteilijoiden työskentelyyn pääsee tutustumaan perjantaina 25.10. klo 19 alkaen performanssiklubilla Manillan Vanhalla Viinatehtaalla (vapaa pääsy).
EN
Sara Wollasch (b. 1997) is an artist whose work explores themes of physicality, care, and new forms of coexistence and cooperation. Her performances often involve nudity and the stylization of the body, which she uses to confront social and political oppression and express female empowerment. Her projects, such as Breasts (2021) and Venus, a tribute to Kateřina Olivová (2022), often combine performance with sculptural practices, casting body parts in plaster and incorporating them into installations. She also works in video, responding to contemporary socio-political events as seen in UNITED COLOURS OF (2022).
Wollasch co-founded the artistic duo NEWkus with Bára Smékalová in 2016, using body-oriented performance to explore kitsch, trash aesthetics, and the impact of current events, such as the performance Syria Ambulance (2017) and the COVID March (2021). They draw inspiration from the Fluxus movement, creating playful and absurd challenges that blur the lines between life and art. Wollasch studied under Lenka Klodová, Jan Ambrůz, and Pavel Korbička at the FaVU BUT in Brno, and has presented her work widely, including at Prague’s Studio ALTA, and in international festivals. She is currently a curator at UMAKART Gallery in Brno.
In the residency collaboration with Titanik Gallery, Sara Wollasch is focusing on new work to be seen at the 2025 New Performance Turku Biennale. The residency is curated in collaboration with Studio Alta / Meet Factory (Prague, Czech Republic).
The work of Sara Wollasch and other New Performance Turku Biennale residency artists of 2024 can be seen on Friday, October 25th, starting at 7 p.m. at the performance club at Vanha Viinatehdas, Manilla (free entrance).