Kuva | Photo: Nina Järvinen
Fin
uRge hamuilee, osoittaa, tökkii ja silittää.
uRge is the urge to rage.
uRge pursuaa sotkuisia lankoja.
uRge (Lumi Mannermaa ja Maija Suominen) on äänellis-esityksellinen duo, jonka työssä korostuu erityisesti elektronisen musiikin esittämiseen liittyvien maskuliinisten konventioiden rikkominen. Mannermaa opiskelee musiikkiteknologiaa ja Suominen esitystaidetta.
uRge tutkii performanssin ja musiikkiesityksen välisiä rajapintoja leikkisästi ja feministisellä otteella; tekemällä (musiikki)esitykseen kuuluvat häivytetyt käytännöt näkyviksi pyrimme aktiivisesti purkamaan sekä klassiseen musiikkiin (jonka parissa kumpikin on kasvanut) että kokeelliseen elektroniseen musiikkiin liittyviä maskuliinisia ja essentialisoivia käsityksiä “puhtaasta musiikista”. Erityisesti sotkuisten tunteiden näyttäminen aidosta riemastumisesta ja omasta tekemisestä innostumisesta raivoon ja hämmennykseen muodostuu keskeiseksi esiintymisen tavaksi. Ääni on kehollista ja affektiivista ja se saa myös näkyä.
Käytännössä uRge työskentelee esimerkiksi analogiäänisynteesin, digitaalisen äänenprosessoinnin, kokeellisten mikrofonitekniikoiden ja akustisten instrumenttien sekä tekstin ja ihmisäänen kanssa. uRge päättää residenssijaksonsa esitykseen, jonka muoto hahmottuu tarkemmin tulevien viikkojen aikana.
Eng
uRge gropes, points, pokes and strokes.
uRge is the urge to rage.
uRge bursts with tangled yarns.
uRge (Lumi Mannermaa ja Maija Suominen) is a sonic performance duo whose work emphasises breaking the masculine conventions of electronic music performance. Mannermaa studies music technology and Suominen performance art.
uRge explores the interfaces between performance and music in a playful and feminist way; by making visible the hidden practices of (music) performance, uRge actively seeks to dismantle masculine and essentialising notions of ‘pure music’ associated with both classical music (which both grew up with) and experimental electronic music. In particular, the display of messy emotions, from genuine elation and excitement to rage and confusion, becomes a central mode of performing. Sound is embodied and affective, and it is allowed to show.
In practice, uRge will work with techniques such as analogue sound synthesis, digital sound processing, experimental microphone techniques and acoustic instruments, as well as text and human voice. uRge will conclude the residency with a performance, the form of which will be outlined in more detail over the coming weeks.