FIN
Actions & empathy — unelmat materialisoituvat todellisuudeksi
#StopHatredNow on vuodesta 2016 toiminut antirasistinen ja intersektionaalisen feministinen tapahtuma-alusta, jonka tavoitteena on luoda uutta ja moniäänistä feminististä diskurssia antirasismista, tasa-arvosta ja moninaisuudesta taiteen ja kulttuurin kentällä. Seuraava #StopHatredNow järjestetään 13. –17.5.2024 verkossa ja Helsingissä ilmaisena viisipäiväisenä diskursiivisena tapahtumana.
Tänä vuonna Titanik osallistuu #StopHatredNow tapahtumaan kuratoriaalisen yhteistyön ja yhteisnäyttelyn muodossa jaetulla teemalla Actions & empathy.
Yhteistyössä tuemme luontevasti toistemme pyrkimyksiä luoda yhteyksiä ympäröiviin yhteisöihin ja työskennellä entistä moninaisemman, tasa-arvoisemman, saavutettavamman ja feministisemmän taidekentän puolesta.
Moninaisten kriisien aikana teema nostaa esiin elintärkeitä kysymyksiä kuten:
Miten harjoitamme empatiaa? Miltä empatia näyttää tai tuntuu käytännössä? Millaisen roolin empatia voisi ottaa taiteen ja aktivismin yhteenkietoutumisessa? Miten läsnä empatia on tulevaisuuksissa, joista unelmoimme?
Kuratoriaalisesti Titanik on tila, jossa sitä ympäröivä yhteisö voi käydä vuoropuhelua epätavanomaiseen taittuvan kokeellisen ja nykytaiteen kanssa ja sen kautta. Titanik tarjoaa tilan kriittiselle keskustelulle, taiteellisille vaihdoksille sekä odottamattomille kohtaamisille ja kokemuksille.
Näyttely tuo yhteen kaksi taiteilijaa, Phan Nguyenin ja Abdullah Qureshin, jotka ovat osallistuneet ja kontribuoineet diskurssiin empatiasta. Heidän teoksensa kaikuvat kuin temppelin äänikutsut, jotka protestoivat ja vastustavat koloniaalista, cis- heteronormatiivista katsetta 1 työskentelyllä, joka juhlii, nauttii, lepää, unelmoi ja huolehtii. Kutsuva laulu, joka toisten siihen liittyessä laajenee entistä vahvempana.
Nguyenin ja Qureshin töissä kaiut, väreet ja koputukset luovat yhdistyessään spekulatiivisia tiloja intersektionaaliselle empatialle, jotka värähtelevät utopioiden ja konkretian välillä – unelmat materialisoituvat todellisuudeksi.
1 ote Orlan Ohtosen tekstistä Phan Nguyenin työstä
Phan Nguyenin performanssi perjantaina 17.5. 17.00–20.30 ja lauantaina 18.5. 16–19.30.
Performanssi esitetään yhdelle ihmiselle kerrallaan ja kumpanakin päivänä on kaksi esitystä.
Yhdelle vastaanottajalle kerrallaan esitettävä performanssi keskittyy rodullistettujen queer-ruumiiden subjektiuteen ja vuorovaikutukseen niin vastarinnan kuin julkisten tilojen takaisin valtaamisen keinona. Esityksessään Phan kiinnittää huomion käsiin huolenpidon, luottamuksen ja läheisyyden välineinä käsihoidon ja kynsien lakkaamisen kautta. Osallistujia ohjataan keskusteluun, jossa käsitellään jaettuja kokemuksia, muistoja ja vaikutuksia identiteettiin, queeriuteen ja kuulumiseen.
Ilmainen ennakkoilmoittautuminen osoitteeseen phan.hnnguyen@gmail.com johonkin seuraavista esityksistä.
perjantai 17.5. klo 17:00
perjantai 17.5. klo 19:00
lauantai 18.5. klo 16:00
lauantai 18.5. klo 18:00
*Huom: esitys on tarkoitettu ainoastaan QTBIPOC-yksilöille.
Lisätietoa: maniqueer.phanhnnguyen.com
Phan Nguyen on vietnamilainen taiteilija, joka työskentelee pääsääntöisesti linssipohjaisen taiteen ja performanssin parissa. Hänen teoksensa tutkivat muistojen liukuvuutta, queeriyttä sekä johonkin kuulumisen konseptia sosiopolitiikan näkökulmasta.
Abdullah Qureshi on pakistanilaissyntyinen monialainen taiteilija, kuraattori ja kouluttaja. Hänen taustansa on abstraktin perinteessä, ja hän hyödyntää eleenomaisia, poeettisia ja hybridisiä menetelmiä käsitellessään omaelämänkertaa, traumaa ja seksuaalisuutta maalauksessa, elokuvanteossa ja mukaan ottavissa esityksissä.
Qureshi ammentaa lapsuusmuistoista, jokapäiväisistä ympäristöistä ja intiimeistä kohtaamisista, ja sisustusesineet, abstraktit maisemat ja kasvottomat muotokuvat ovat toistuvia teemoja hänen kaksiulotteisissa teoksissaan. Liikkuvassa kuvassa ja kestollisissa projekteissa Qureshi siirtää taiteellisen painopisteen henkilökohtaisesta kohti laajempaa keskustelua kriittisestä historiasta, visuaalisesta kulttuurista ja sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Hänen videonsa kuvaavat kohtauksia, symboleja ja epälineaarisia kertomuksia performanssinomaisesti tavalla, joka laajentaa hänen visuaalista ilmaisuaan, identiteettikysymyksiä ja queer-sukututkimusta länsimaisen kaanonin ulkopuolelle.
Qureshi on esittänyt teoksiaan kansainvälisesti, ja hänellä on ollut useita virkoja kulttuurin kentällä. Tällä hetkellä hän toimii kuvataiteen luennoitsijana Newcastle upon Tynessä sijaitsevassa Northumbria Universityssä ja on tohtorikoulutettava Aalto-yliopistossa Espoossa.
ENG
Actions & empathy — dreams materialising into reality
#StopHatredNow is an antiracist and intersectional feminist platform that has been organised since 2016. It aims to create a new multivoiced feminist discourse around antiracism, equity, and diversity within arts and culture. The next iteration of #StopHatredNow will take place from the 13th to the 17th of May as a five-day free-of-charge discursive event taking place both online and live in Helsinki.
This year, Titanik is joining the #StopHatredNow platform through a curatorial collaboration and joint exhibition on the shared theme of Actions and empathy.
This collaboration happens as a natural support of each other’s practices of creating connections with surrounding communities and working towards a more diverse, equitable, accessible and feminist art field.
In the times of polycrises the theme raises vital questions like:
How do we practise empathy? How does empathy in action look like or feel like? What role could empathy take in the entanglements of art and activism? How present is empathy in the futures we dream of?
Titanik, on a curatorial level, is a space for the community that surrounds it to dialogue with and through experimental and contemporary art that folds into the unconventional.
However, the space goes beyond the exhibition gallery through critical discussion, making space for artistic interchange and unexpected encounters and experiences.
The exhibition brings together two artists, Phan Nguyen and Abdullah Qureshi, who have participated and contributed to the discourse around empathy. Their works keep reverberating like sound calls to a temple that protests and resists the colonial, cis- heteronormative gaze 1 through the practice of celebration, enjoyment, resting, dreaming and caring. An inviting chant that expands stronger as others join in it.
The echoes, ripples, and knocks in Nguyen’s and Qureshi’s work merge to create a speculative space for intersectional empathy that oscillates between the utopic and the concrete—dreams materialising into reality.
1 From Orlan Ohtonen text about Phan Nguyen’ work
Phan Nguyen’s performance on Friday 17.5. 17.00-20.30 and Saturday 18.5. 16-19.30.
The performance will be performed for one person at a time and there will be two performances on each day.
The one-on-one performance centres on the subjectivities of racialized queer bodies in spaces, opening up to other bodies, as a way of resistance and claiming back public spaces. In this performance, Phan draws attention to the hands as the embodiment of care, trust and intimacy through the act of hand pampering and nail polishing. Participants will be guided through a conversation that navigates shared lived experiences, memories and affects on identity, queerness, and belonging.
Free pre-registration via phan.hnnguyen@gmail.com for one of the following performances
Friday 17.5. at 17:00
Friday 17.5. at 19:00
Saturday 18.5. at 16:00
Saturday 18.5. at 18:00
*Note: The one-on-one participartory performance is intended for QTBIPOC only.
More information at maniqueer.phanhnnguyen.com
Phan Nguyen (they/them) is a Vietnamese visual artist working primarily with lens-based media and performance. Their practice seeks to examine the fluidity of memories, queerness, and belonging under socio-political lens.
Abdullah Qureshi is a Pakistani-born multidisciplinary artist, curator, and educator. Rooted in traditions of abstraction, he incorporates gestural, poetic, and hybrid methodologies to address autobiography, trauma, and sexuality through painting, filmmaking, and immersive events.
Drawing from childhood memories, everyday surroundings, and intimate encounters, interior objects, abstract landscapes, and faceless portraits are recurring themes in his two-dimensional work. In moving image and durational projects, Qureshi situates artistic concerns from the personal into more expansive conversations on critical histories, visual culture, and social justice. His films take a camp performance-based approach to portray scenes, symbols, and non-linear narratives that extend his visual language, questions on identity, and queer genealogies outside the Western canon.
Qureshi has exhibited and screened his works internationally and held numerous cultural positions. He is currently Lecturer in Fine Art: Contemporary Practices at Northumbria University, Newcastle upon Tyne and a Doctoral Candidate at Aalto University, Espoo.