FIN
Avajaiset torstaina 24.3.2022 klo 18–20
Digitaaliseen kuvaan zoomattaessa saavutetaan pikseli nopeasti. Pikseli on ei-minkään värilohko: se on joukko RGB-arvoja ja digitaalisen, optisen laitteen resoluution raja. Ihmisen näkökyky päättyy tähän pisteeseen, ja alkaa tarina, jossa näemme jotain siellä, missä ei ole mitään.
Minkälainen suhde on sen välillä, mitä näemme ja mitä on olemassa? Näyttelyn teokset tarkastelevat visuaalisen teknologian kehitystä yhdistettynä havaintoihimme ja ympäristöömme. Teknologian kehittyessä katsominen muuttuu yhä abstraktimmaksi.
Varustautuneina tietojenkäsittelyn, valokuvauksen ja hyperspektrikuvantamisen keinoin, ryhmä tutkijoita on pyrkinyt hahmottamaan satelliittikuvantamisen rajoja Suomen metsissä. Puiden fyysisten rakenteiden ja spektriominaisuuksien huolellisen mittaukseen avulla saatavat “maastotodellisuustiedot” ovat kokeellisia tuloksia, joilla voidaan todentaa ennustavan mallinnuksen suorituskykyä. Tutkijoiden pyrkimyksenä on kehittää paranneltu tulkintamalli satelliittidatan käyttämisestä kaukokartoitustutkimusta varten. Sen avulla voidaan erottaa pinnan eri piirteitä monipuolisemmin kuin mitä satelliittikuvissa optisesti voidaan nähdä.
Näyttely tuo yhteen arkistokuvia, dokumentaarista valokuvausta ja kokeellista dataa. Teosten kautta Yiu haluaa tutustuttaa katsojan matemaattisiin malleihin, jotka tarjoavat meille välineet puiden ”henkiin herättämiseksi” kaksiulotteisesta kuvasta. Teoskokonaisuus korostaa näkemisen ja katsomisen monimutkaisuutta algoritmien aikakaudella. Kykymme kerätä ja eritellä tietoa antaa meille myös kyvyn herättää puu henkiin pikselistä. Näenkö katsomisen hetkellä puun? Vai näenkö jotain siellä, missä ei ole mitään?
Sheung Yiu (HK/FI) on kuvien kanssa työskentelevä taiteilija ja tutkija, joka on syntynyt Hong Kongissa ja asuu nyt Helsingissä. Yiu tutkii teoksissaan algoritmimallien ja kuvaverkkojen kautta tapahtuvaa näkemistä ja ymmärtämistä. Hänen tutkimusintresseihinsä kuuluu tietokoneella tuotettujen kuvien (CGI) lisääntyvän monimutkaisuuden analysoiminen digitaalisessa nykykulttuurissa. Hän tarkastelee valokuvaa uusmedian (new media), mittakaavojen ja network thinking -ajattelun kautta.
Monitieteisen yhteistyön avulla hän tutkii teoksissaan CGI:n, kuten tietokonenäön, tietokonegrafiikan ja kaukokartoituksen, poetiikkaa ja politiikkaa ymmärtääkseen, miten nähdä jotakin siellä, missä ei ole mitään; miten valoa digitalisoidaan ja miten visio muuttuu ennusteeksi. Yiun teokset löytävät muodon valokuvina, videoina, valokuvaobjekteina, installaatioina sekä kirjoina. Sheung Yiu on tohtorikoulutettava valokuvauksen alalla Aalto-yliopistossa.
EN
Opening: Thursday 24 March 2022 6–8 pm
If we keep zooming in on a digital image, not before long, we will reach a pixel. A pixel is a block of colour of nothing, a set of RGB values and the resolution limit of a digital optical device. Here is where human vision ends, and the story of seeing something where there is nothing begins.
What is the relation between what we see and what is there? The works in the exhibition observe the evolution of visual technology in conversation with our perception and surroundings. The more technology develops, the more abstract seeing becomes.
Equipped with the phenomenal power of computation, photography and hyperspectral imaging, a group of scientists set out to approach the boundaries of satellite imaging in the forests of Finland. Using meticulous on-site measurements of physical structures and spectral properties of trees, ‘ground truth’ data are experimental results to verify the performance of predicting models. Their quest is to develop an improved interpretation model of satellite data for remote sensing research, which allows us to distinguish various features of the surface beyond what is shown optically in satellite imagery.
In the exhibition Yiu interweaves archival imagery, documentary photography, experimental data and artistic work, to acquaint the reader with the mathematical models that provide us the tools to ‘resurrect’ trees from a two-dimensional image. His works highlight the complexity of seeing in the age of algorithms. Our ability to collect and discern data promises the power to resurrect a tree from a pixel. At that moment, do I see a tree? Or, am I seeing something where there is nothing?
Sheung Yiu (HK/FI) is a Hong-Kong-born, image-centered artist and researcher, based in Helsinki. His artwork explores the act of seeing through algorithmic models and sense-making through networks of images. His research interests concern the increasing complexity and agency of computer-generated imagery (CGI) in contemporary digital culture. He looks at photography through the lens of new media, scales, and network thinking. Adopting multi-disciplinary collaboration as a mode of research, his works examine the poetics and politics of CGI, such as computer vision, computer graphics, and remote sensing, to understand how to see something where there is nothing, how to digitize light and how vision becomes predictions. Yiu’s work takes the form of photography, videos, photo-objects, exhibition installations, and bookmaking. Yiu is a doctoral candidate in Photography at Aalto University.
SVE
Vernissage torsdag 24.3.2022 kl. 18–20
När vi zoomar in på en digital bild kommer vi snart ner på pixelnivå. En pixel är en bit ingenting i färg: den är en uppsättning RGB-värden och gränsen för resolutionsförmågan hos en digital, optisk apparat. Vid den här punkten upphör människans förmåga att se, och i stället börjar en historia om att se någonting där ingenting finns.
Vilken är relationen mellan vad vi ser och vad som finns där? Verken i utställningen registrerar den visuella teknikens utveckling i dialog med vår varseblivning och vår omgivning. Ju mer tekniken utvecklas, desto mer abstrakt blir seendet.
Med utrustning för databehandling, fotografering och hyperspektral avbildning har en grupp forskare försökt utforska gränserna för satellitfotografering i finska skogar. De ”grundsanningar” man får fram genom att på ort och ställe mäta trädens fysiska konstruktion och spektrala egenskaper är experimentella resultat som verifierar prediktionsmodellernas duglighet. Forskarna vill utveckla en förbättrad modell för tolkning av satellitdata, att användas för forskning om fjärranalys. En sådan modell gör det möjligt att urskilja ytans olika egenskaper mer ingående än vad man optiskt kan observera på satellitbilder.
I utställningen väver Yiu samman arkivbilder, dokumentärfotografi, experimentella data och konstverk för att ge betraktaren inblick i de matematiska modeller som ger oss redskap att ”återuppväcka” träd på en tvådimensionell bild. Hans verk betonar det komplicerade med att se och betrakta i algoritmernas tidevarv. Vår förmåga att samla och särskilja information ger oss också kapacitet att återuppväcka ett träd ur en pixel. Ser jag trädet i den stunden? Eller ser jag någonting där ingenting finns?
Sheung Yiu (HK/FI) är en konstnär och forskare som arbetar med bilder. Han är född i Hong Kong och nu bosatt i Helsingfors. I sina verk undersöker Yiu seendet genom algoritmmodeller och meningsskapandet via nätverk av bilder. Till hans forskningsintressen hör analys av den allt större komplexiteten hos datorgenererade bilder (CGI) i dagens digitala kultur. Han ser på fotografi genom en lins av nya medier (new media), skalor och nätverkstänkande.
Med tvärvetenskapligt samarbete som forskningsmetod undersöker hans verk det poetiska och politiska hos CGI, såsom datorseende, datorgrafik och fjärranalys, för att förstå hur det är möjligt att se någonting där ingenting finns; hur man digitaliserar ljus och hur seende blir förutsägelser. Yius verk tar form av fotografier, videor, fotoobjekt, installationer och böcker. Sheung Yiu är doktorand inom ämnet fotografi vid Aalto-universitetet.