FIN
Rowan Lear on Skotlannissa asuva taiteilija ja kirjoittaja. Rowan yhdistää salaliitonomaisesti valokuvaa, kirjoitusta, kasvillisuutta, savea ja muita eläviä materiaaleja, ja jäljittää siten maan, työn, valokuvauksen ja ekologian tahmeaa ja kietoutunutta historiaa. Hänen yksityisäyttelyihinsä kuuluvat muun muassa A sudden branching, Birnam Arts (2021) ja Adheres to the Tongue, The Muted Horn, Cleveland, Ohio (2018); ryhmänäyttelyihin kuuluvat Grafting: The Land and the Artist, kuraattorina Revolv London Art Fairissa (2024), Why do it together when you can do it alone?, kuraattorina Pic London Lewisham Arthousessa (2019); ja Rising from the Hill, NCAD, Dublin (2017).
Vuodesta 2019 lähtien Rowan on työskennellyt siemenkirjastonhoitajana ja ollut mukana luomassa siementen ja tarinoiden elävää yhteisöä Glasgow’n Seed Libray -hankkeessa (CCA Glasgow). Hän työskentelee Dundeen yliopistossa, tutkien marginalisoituja kulttuureja sekä energiakäytäntöjä, ja erityisesti valon, kasvien ja elävän maaperän välisiä suhteita. Rowan on tällä hetkellä mukana järjestämässä Un/Naturea, joka on kuukausittainen queer-ekologian lukupiiri Glasgow Zine Libraryssä, sekä mukana kehittämässä The Sentient Gardenia, monilajista ja moniaistista tilaustyötä Forgan Arts Centreen, Fifeen. Hän valmistelee julkaisua kasviperäisestä sukulaisuudesta Attunements-kirjasarjaan, jonka julkaisee berliiniläinen Errant Bodies Press.
Rowanin residenssijakso on osa Dormancy, Reseeding, Resistance 2024 – 2025 -projektia. Projekti on taiteellinen tutkimus- ja tuotantohanke, joka keskittyy yhteisölliseen puutarhanhoitoon ja siementen säästökäytäntöihin, jotka nousevat esiin anti-ableistisen politiikan, queer-crip-prekariaatin ja ruokaturvan aiheuttamissa tilanteissa. Anastasia (A) Alevtinin käynnistämä hanke kokoaa yhteen monitieteellisen taiteilijoiden, mikrobiologien ja yhteisöpuutarhureiden asiantuntemuksen ja henkilökohtaisen kokemuksen Glasgow Seed Librarysta, Light-harvesting Complexista ja, ja, ja, ja. He kaikki työskentelevät kollektiivisesti siementen, kasvien ja lepotilan käsitteen parissa Suomen Britannian- ja Irlannin-instituutin sekä Suomen Taiteen edistämiskeskuksen tuella.
ENG
Dr Rowan Lear is an artist and writer, based in Scotland. Colluding with photography, writing, vegetation, clay and other lively materials, Rowan traces the sticky and entangled histories of land, labour, photography and ecology. Solo exhibitions include a sudden branching, Birnam Arts (2021) and Adheres to the Tongue, The Muted Horn, Cleveland, Ohio (2018); while group shows include Grafting: The Land and the Artist, curated by Revolv at London Art Fair (2024), Why do it together when you can do it alone?, curated by Pic London at Lewisham Arthouse (2019); and Rising from the Hill, NCAD, Dublin (2017).
Since 2019, Rowan has worked as a Seed Librarian, co-cultivating a living community of seeds and stories at Glasgow Seed Library, a project hosted by CCA, Glasgow. They also work at University of Dundee, researching marginalised cultures and practices of energy, particularly the relationships between light, plants and living soil. Rowan currently co-organises Un/Nature, a monthly queer ecologies reading group at Glasgow Zine Library, is developing The Sentient Garden, a multispecies and multisensory commission at Forgan Arts Centre, Fife, and is preparing a publication about vegetal kinship for Attunements, a book series published by Errant Bodies Press, Berlin.
The residency is a part of Dormancy, Reseeding, Resistance 2024 – 2025, an artistic research and production project that centres on communal gardening and seed-saving practices that emerge in the inflamed contexts of anti-ableist politics, queer-crip precarity and food insecurity. Initiated by Anastasia (A) Alevtin, the project brings together the expertise and personal experience of transdisciplinary artists, microbiologists, and community gardeners from Glasgow Seed Library, Light-harvesting Complex, and, and, and. All collectively work with seeds, plants, and a concept of dormancy with support by The Finnish Institute in the UK and Ireland and The Arts Promotion Centre Finland.