Työskentelylleni on luonteenomaista materiaalien ja työskentelytapojen alisteisuus teosidealle. Etsiessäni erilaisia tapoja työskennellä, erilaisia veistosmetodeja haluan tietoisesti häivyttää tekniseen onnistumiseen tai osaamiseen liittyviä odotuksia.Valitessani tietyn metodin kuten esimerkiksi teoksessa Istuva Veistos (2008) alumiininauhojen rullaamisen, kuvanveistäjän teknisen taidon sijasta jää arvioitavaksi onko valittu metodi sopiva veistoksen toteuttamiseksi.
Istuva Veistos- teoksen lähtökohdan muodosti neljän piirustuksen sarja. Olen työskennellessäni pohtinut erilaisia tapoja muuttaa piirustus kolmiulotteiseksi säilyttäen alkuperäisen luonnoksen välittömyyden. Kaksi- ja kolmiulotteisen työskentelyn välinen vuoropuhelu, piirtämisen ja veistämisen rajapinnan tapahtumat kiehtovat minua. Aikaisemmin olen käyttänyt veistosmateriaalina styroksia.
Styroksin kanssa työskennellessäni käytin tanssillista veistosmetodia, jossa ikään kuin piirsin styroksikappaleiden pintaan muodon. Kehoni ja käsien liikkeet olivat konkreettisessa suhteessa materiaaliin tekoprosessin aikana. Istuva veistos kommentoi toisella tavalla veistoksen ja katsojan välistä suhdetta. Veistos istuu tuolilla ja mitoittaa olemassaoloaan suhteessa ihmiseen.
Titanik-galleriaan esille tulevan sarjan Before Night Falls (2010) kappaleiden pintaan painetut jäljet, istutut kuviot, muistuttavat tekijän läsnäolosta. Olen kiinnostunut kuvanveiston fyysisestä suhteesta kehoon: mitä me pidämme suurena tai pienenä suhteessa itseemme ja erityisesti miten tunnetasolla reagoimme veistoksen mittakaavaan.
… [Trackback]
[…] Read More here: titanik.fi/riikka-puronen-tacit-knowledge/ […]