FIN
The Influence of Transcription -teosta varten Östling vieraili varhaisen ruotsalaisen Fluxus-jäsenen Bengt af Klintbergin luona (joka tunnetaan parhaiten Dick Higginsin Something Else Press -kustantamon vuonna 1967 julkaisemasta The Cursive Scandinavian Salve -kirjasesta). Sen motiivina on avata orastava “arkistomusiikin” laji, jonka Östling määrittelee “musiikiksi, jonka perimmäisenä tarkoituksena on tulla arkistoiduksi”, “arkistomateriaaliksi, joka tässä tapauksessa on musiikkia” ja materiaaliksi, “jonka perimä on henkilökohtaisissa arkistoissa ja lopputuote dokumentaationa”. Teos ottaa näennäisesti muodon tangentiaalisena muistelukeskusteluna Fluxus-perinteestä, josta se nimenomaisesti on saanut vaikutteensa, ja sellaisena se tarjoaa yksinkertaisuuden ja vakavuuden yhtymän.
Rasmus Östling (s. 1997) on viimeaikaisissa töissään keskittynyt anakronistiseen ja viittaavaan taiteeseen. Taiteellisen työnsä ohella hän vastaa Brouwnian Movement -arkiston toiminnasta, joka keskittyy keräämään aikasidonnaista taidetta ja ilmiöitä.
ENG
For The Influence of Transcription, Östling paid visits to early Swedish Fluxus member Bengt af Klintberg (best known for his booklet The Cursive Scandinavian Salve published by Dick Higgins’ Something Else Press in 1967), and what has resulted is a text-sound work that aims to inaugurate the nascent genre of “archival music,” defined by Östling as “music that has the ultimate purpose of being archived”, “archival material, which in this case is music”, and “emerging from personal archives, ending up in a folder as a form of documentation.” The work takes the more ostensible form of a tangential conversation of reminiscence about the Fluxus canon by which it is expressly influenced, and as such, it offers a union of ingenuousness and rigour.
Rasmus Östling’s (b. 1997) recent work has focused mainly on anachronistic and referential art. Outside of his artistic practice Östling runs Brouwnian Movement, a web archive for time-based art and phenomena.