Oakley Tapola (b. 1987, USA) is the August – September artist-in-residence at the Titanik Gallery. Over the last month she has created a site specific installation in the her studio entitled FIRST DRAGON FRUIT. It will be open to the public every weekend (Saturday and Sunday) during gallery hours (12-16) from 02.09.2016 – 25.9.2016.
I wasn’t born with a million dollars
In Paris, New York or Los Angeles City
Can’t do caviar
But this I can afford
First Dragon Fruit
First impressions are only made once. The memory of the first impression lingers in the background, it is the stage on which the actors play out their parts. A first impression colors every similar action and event that comes in its wake. FIRST DRAGON FRUIT is an analogy of this experience, in the artists own life, that directly relates to her experience in Turku. Having tasted her first dragon fruit in this city she has transformed in into a symbol that represents specific moments in an individuals life.
Within the installation: the left wall of the gallery consists of a group of images that were selected and subsequently integrated into the paintings which hang in the open area in a sort of mobile. The walls are painted with a cobblestone pattern (so frequently found throughout Turku). On the walls are two neoclassical sculptures painted in the artists likeness. Tapola chose this image specifically because a sculpture is a representation of a human that has no choice but to forever watch its surroundings.
The material that informs the work in the installation is documentation that the artist has personally acquired and turned into amalgamates of her experience in Turku. She captures site specific sounds and images in order to recreate the environment she is inhabiting at any given time. Her work is a depiction of the physical spaces and people she has come into contact with. In FIRST DRAGON FRUIT she imagines the world around her as a video projector and illustrates the composite images it would yield. She works to dissect environments which passively absorb all information (sound, image and feeling). She is compelled by the history and memory that is osmosed by public spaces due their virtual immobility and that objects and humans similarly can be subsumed in a moment. Tapola’s work addresses the notion that intertwining experiences are a binding force and that the speed that each life transpires is vastly different but within lifetimes information will inexorably coalesce.
Oakley Tapola (s. 1987, USA) on Titanikin A.I.R. residensiitaiteilija elo-syyskuussa. Kuluneen kuukauden aikana hän on luonut residenssistudiolle tilasidonnaisen installaation FIRST DRAGON FRUIT. Installaatio on avoinna yleisölle 2.-25.9.2016 välisenä aikana joka viikonloppu, gallerian aukioloaikoina (la-su 12-16).
Ensivaikutelman voi antaa vain kerran. Muisto ensivaikutelmasta säilyy taustalla, se on kuin lava jolla näyttelijät esittävät roolinsa. Ensivaikutelma värittää jokaista hetkeä ja tapahtumaa joka sitä seuraa. FIRST DRAGON FRUIT on tuon kokemuksen analogia, joka on kuvattu taiteilijan oman elämän kautta ja yhdistyy siten hänen kokemuksiinsa Turussa. Kokemuksensa ensimmäisen Pitaya -hedelmän maistamisesta tässä kaupungissa hän on kääntänyt symboliksi tietyille erityisille hetkille yksilön elämässä.
Installaatiossa vasemman puoleinen seinä koostuu joukosta valittuja kuvia, jotka on sittemmin yhdistetty maalauksiin, jotka roikkuvat avoimessa tilassa mobilen kaltaisesti. Seinät on maalattu katukivikuvioksi (jollainen löytyy useasta paikkaa Turusta). Seinille on maalattu kaksi uusklassista veistosta taiteilijan kaltaiseksi. Tapola on valinnut maalaamansa hamot, sillä ne edustavat ihmistä, jolla ei ole muita mahdollisuutta kuin ikuisesti tarkkailla ympäristöään.
Installaatiomateriaali koostuu taiteilijan hankkimista dokumentaatioista, jotka yhteen sulautuessaan muodostuvat hänen kokemuksekseen Turusta. Hän kerää paikkasidonnaisia ääniä ja kuvia luodakseen uudelleen ympäristön jossa hän milloinkin elää. Hänen teoksensa on kuvaus fyysisistä tiloista ja ihmisistä joita hän on kohdannut. FIRST DRAGON FRUIT -teoksessa hän kuvittelee maailman ympärillään videoprojektorina ja kuvittaa sen tuottamat mahdolliset näkymät. Työssään hän leikittelee ympäristöllä, joka imee passiivisesti kaiken informaation (äänen, kuvan ja tunteet). Hänet saa toimimaan historia ja muistot, jotka tulevat läpi julkisesta kaupunkitilasta sen näennäisen liikkumattomuuden vuoksi.