FIN
Miyuki Inoue on japanilainen Amsterdamissa asuva kuvataiteilija. Hän tekee performatiivisia installaatioita, joissa on itse mukana.
Inoueta kiehtovat jatkuvasti muuttuvat prosessiin perustuvat ilmaisut. Viime vuosina, erityisesti valmistuttuaan Master of Voice -ohjelmasta Sandbergin instituutista Amsterdamissa, hän on tehnyt paikkasidonnaisia ja osallistavia ääniteoksia. Taiteessaan hän pyrkii purkamaan yhteiskunnasta opittuja äänenkäyttötottumuksia ja vahvistamaan ääntä eri tavoin.
Taiteilija työskentelee parhaillaan Humancicada-projektin parissa. Siinä ihmisiä pyydetään matkimaan hyönteisten ääntä. Hänen aiempia residenssipaikkojaan ovat olleet muun muassa Nordic Artists’ Centre Dale, Dale i Sunnfjord, Est-Nord-Est, Saint-Jean-Port-Joli, Inter Arts Center, Malmö, Museum Susch ja Malongen, Tukholma. Työtä ovat tukeneet Yoshino Gypsum Art Foundation, Mondriaan Fund ja Japanin kulttuuriasioiden virasto.
Vierailunsa aikana taiteilija haluaa kokeilumielessä tuoda studioon hänen yleensä luonnossa tapahtuvan paikkasidonnaisen laulupraktiikkansa, ja toteuttaa sen yhteydessä veistoksen.
Taiteilijan residenssijaksoa Titanikissa tukee Ogasawara Toshiakin muistosäätiö.
EN
Miyuki Inoue is a visual artist from Japan, based in Amsterdam. She makes performative installations that she is a part of.
She is intrigued by ever-changing process-based expressions. In recent years, especially after graduation from the Master of Voice program at Sandberg Institute in Amsterdam, she has been making voice works, which are site-specific and participatory. In her practice, she tries to unlearn vocal habits that we learn from society and amplify the voice in different ways.
She is currently working on the Humancicada project, in which people are asked to imitate the voice of insects. Her residency experience includes Nordic Artists’ Centre Dale, Dale i Sunnfjord, Est-Nord-Est, Saint-Jean-Port-Joli, Inter Arts Center, Malmö, Museum Susch and Malongen, Stockholm. She has received support from the Yoshino Gypsum Art Foundation, the Mondriaan Fund and the Agency for Cultural Affairs in Japan.
During her stay, she would like to bring her experiment on her site-specific singing practice in nature to the studio and make a sculpture with it.
Her stay in Titanik is supported by Ogasawara Toshiaki Memorial Foundation.