(FI)
Kun valokuvausta ajattelee tapahtumien sarjana, siinä toistuu käytetystä teknologiasta tai materiaaleista riippumatta prosessi, jossa valohavainto käännetään ja tallennetaan yhdestä materiaalista ja kielestä toiseen. Kutsun tätä tapahtumaa valokuvaukselliseksi eleeksi. Tallennusprosessissa valon sisältämä informaatio siirtyy kantajalta toiselle: valoherkkä alusta altistetaan valolle, jolloin siihen jää valon muotoinen jälki merkitsemään valon olemusta valotushetkellä, tämä jälki puolestaan voidaan tallentaa esimerkiksi positiivikuvaksi tai digitaaliseksi kuvatiedostoksi.
Titanik-galleriaan rakennettujen installaatioiden avulla voi seurata valon sisältämän informaation kääntymistä ja tallentumista kasvien biomassaksi ja äänimaisemaksi. Vastakohtana perinteiselle valokuvaukselle, jossa valotushetken ajankohta on eri kuin kuvan katseluhetki, installaatiot toimivat reaaliajassa. Ne ottavat valoa vastaan ja kääntävät sen sisältämää informaatiota uuteen muotoon siinä nykyhetkessä, jossa kävijä kohtaa ne galleriatilassa. Tämän valokuvauksellisen eleen tuote ei ole valokuva perinteisessä mielessä, vaan eleen tapahtumallinen analogia.
Vernal / Kevätvalo -teos kääntää reaaliaikaisesti auringonvalon säteilyvoimakkuuden äänimaisemaksi. Lasilevyihin on kiinnitetty lähettimiä, jotka tekevät laseista kaiuttimia. Äänentoistolaitteisiin kytketty valosensori on sijoitettu gallerian ulkopuolelle. Se havainnoi auringonvalon muutoksia ja välittää signaalin äänentoistolaitteistolle, joka puolestaan tuottaa tilaan ääniä valosignaalin voimakkuuden perusteella. Näin auringonvalo määrittää, minkälaista ääntä lasilevyt välittävät galleriatilaan. Teos on tehty yhteistyössä äänitaiteilija Eero Pulkkisen kanssa. Kun aurinko laskee, Vernal / Kevätvalo -teoksen ylle syttyvät UV-valot. Ne paljastavat, mitä päivänvalossa jää meiltä näkemättä.
Valon aine -teoksessa kasvien biomassa vastaa valokuvauksellisen prosessin valoherkkää pintaa. Altistamalla herneen (Pisum sativum) taimia erilaisille valoille, voidaan osoittaa, miten eri aallonpituudet vaikuttavat niiden kasvuun. Esimerkiksi siniset aallonpituudet aiheuttavat kasvin kääntymisen kohti valoa, kun taas punaiset aallonpituudet vaikuttavat kukintaan ja pituuskasvuun. Valon spektrin sisältämä informaatio ilmenee kasvien ottamassa muodossa.
(ENG)
When you think of photography as a series of events, it repeats – despite technologies and materials involved – a process where observed light is translated and stored from one material and language to another. I call this event the photographic gesture. In the recording process, the information contained in light is transferred from one carrier to another. When the photosensitive platform is exposed to light, the light leaves behind an imprint indicating it essence at the time of exposure. This imprint can then be stored for example as a positive image or a digital file.
With the help of installations at Titanik, it is possible to follow the information of light transformed into plant biomass and soundscape. In contrast to conventional photography where the moment of exposure differs from the actual moment of viewing, these installations work in real time. They receive light and translate its information into a new form in the present moment of viewing. The product of this photographic gesture is not a photograph in its traditional sense but rather a processual analogy of the gesture.
The installation piece Vernal / Kevätvalo turns the irradiance of sunlight into soundscape. Transmitters are attached to large-scale glass plates transforming them into speakers. A light sensor connected to a sound source is placed outside of the gallery. It observes the changes in sunlight, transmitting the signal back to the sound source, which then creates sounds based on the intensity of the light signal.T his way the sunlight defines what kind of sound resonates fromt he glasses. In the evening, when the sun goes down, UV lights will light up above the installation, revealing something that cannot be seen during daylight.
In Matter of Light the biomass represents the photosensitive surface of the photographic process. By exposing pea sprouts (Pisum sativum) to different kinds of light, it is possible to show how different wavelengths affect their growth. For example, blue wavelengths make the plant turn towards the light source, whereas red wavelengths affect the length of the sprouts and blooming. The information contained in the spectrum manifest in the shape and form of the plants.