FIN
The Wall Beneath the Street on ääni-installaatio, jonka perustana on intensiivinen työ Titanikia ympäröivän kiviseinän ja suoraan kadun alla sijaitsevien galleriatilojen – tai luolien – ääniresonanssin kanssa. Madsen aloitti tutkimuksensa ollessaan Titanik A.i.R. residenssissä lokakuussa 2022 ja jatkoi kiviseen kuunteluun liittyvää ideointia tämä tietty graniittiseinä lähtökohtanaan.
Installaation nimessä on löyhä viittaus vuoden 1968 mielenosoituksiin liittyvään situationistiseen iskulauseeseen. This beach or beneath viittaa katukivien käyttämiseen mellakoissa. Installaatiossa ajatus laajenee geologisten kokonaisuuksien sijoittamiseen uudelleen ja liittää ne laajempiin vastarinnan tekoihin. Nämä ihmisten väkivaltaisesti muokkaamat arjen kiviset infrastruktuurit ovat keskiössä: niiden tapahtumallisuus, queerness, vakauden ja romahduksen kohdat. Installaatiossa tarkastellaan niitä uudelleen kriittisesti ja taiteen kontekstissa. Filosofien Gilles Deleuzen ja Félix Guattarin mukaan poliittinen tapahtuma perustuu siis sarjaan vahvistettuja epävakaisuuksia ja vaihteluita, jotka vuoden 1968 kuohunnassa liittyivät tarpeeseen saada aikaan mahdollisuus johonkin muuhun; ne loivat uusia kollektiivisia toimijuuden ja julistuksen kokoonpanoja (Deleuze ja Guattari 1984/2006). Nämä potentiaalia kantavat kivet ovat reterritorialisoitu infrastruktuureiksi, mutta deterritorialisoitu protestin ja taiteellisen tuotannon välineiksi. The Wall Beneath the Street haluaa yhdisteisellä äänellisellä luonteellaan ja moninaisilla kuuntelun eleillään helpottaa näitä kollektiivisten assemblaasien tapoja suhteessa tilaan, katuun, niissä ja niiden yli läsnä oleviin ruumiisiin. Lisäksi se yhdistää lausuttuja, partituuriksi satunnaistettuja sanoja toteuttaakseen näitä suhteita, jossa geologian queer-ominaisuudet vahvistuvat tilassa resonanssiensa kautta.
Näyttelyyn sisältyy seuraavat tapahtumat:
Lauantai 24.2. klo 15–17. Vapaa pääsy!
Mariane Krogh Madsenin ja vierailevan taiteilijan Malte Steinerin ääniesitykset.
Sunnuntai 10.3. klo 13-15. Vapaa pääsy!
Kuuntelukävely Tina Mariane Krogh Madsenin kanssa. Kävely alkaa ja päättyy galleriassa.
Kieli: Englanti
Tina Mariane Krogh Madsen performanssitaiteen, äänen, avoimen teknologian ja materian välissä työskentelevä taiteilija ja tutkija, joka harjoittaa ja tekee yhteistyötä filosofian ja ei-inhimillisen toimijuuden kanssa. Madsen on parasta aikaa tohtorikoulutettava Aalto-yliopiston Taiteen ja median laitoksella. Hän tutkii ympäristöä, eettis-esteettistä performanssitaidetta ja affektiivisia suhteita ilmastonmuutoksen kontekstissa. Madsen on opiskellut taidekasvatusta Tanskassa College of Art, Crafts, and Designissa ja suorittanut taidehistorian maisterintutkinnon Århusin yliopistossa. Madsen on esiintynyt ja esittänyt teoksiaan kansainvälisesti eri muodoissa ja konteksteissa ja hän on performance protocols -nimisen nomadisen foorumin perustaja ja kuraattori. Foorumi toimii alustana opetukseen perustuvalle taiteelle ja yhteistyöprosesseille. Hän on lisäksi Rensselaer Polytech Instituten (Yhdysvallat) Deep Listening -keskuksen sertifioima Deep Listening -fasilitaattori.
ENG
The Wall Beneath the Street is a sound installation which departs in an intensive work with the sonic resonance of the rock wall placed next to (and around) Titanik as well as the spaces–or caves–of the gallery, located directly below the street. Madsen began this research when they were at Titanik A.i.R in October 2022 and continued their ideas connected to lithic listening with this specific granite wall as a departure point.
The titlehas in its phrasing a loose reference to a Situationist slogan connected to the 1968s demonstrations. This beach or beneath connects the act of taking out paving stones from the street for riots, which in this installation is extended to a relocation of geological entities connected to broader acts of resistance. These everyday lithic infrastructures which themselves have been violently shaped by humans are in focus, their eventness, queerness, and points of stability and collapse. They are here reconsidered with a critical, and artistic potential in mind. According to the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari, the political event is thus based on a series of amplified instabilities and fluctuations which in the 1968s uproar were connected to a need for a possibility for something else; creating new collective assemblages of agency and enunciation (Deleuze and Guattari 1984/2006). Those rocks of potential are reterritorialized as infrastructures but deterritorialized as tools of protest and means of artistic production. The Wall Beneath the Street wants thus to facilitate these modes of collective assemblages in its composite sonic nature, and its gestures of listening as a multiplicity–to the space, the street, the bodies present in them, and across them. It additionally connects enunciated words, randomized into a score, to enact these relations, and where the queer properties of geology are amplified in the space via their resonances.
The exhibition includes events:
Saturday 24.2. at 3–5 pm
sound performances by Tina Mariane Krogh Madsen and guest artist Malte Steiner
Sunday 10.3. at 1-3 pm
lithic listening walk with Tina Mariane Krogh Madsen. The session begins and ends in the gallery. Language: English
Tina Mariane Krogh Madsen is an artist and researcher who works between performance art, sound, open technology, and matter, in a mode of practicing and collaborating with philosophy and nonhuman agency. Madsen is currently a doctoral candidate at Aalto University School of Arts, Design and Architecture at the Department of Art and Media (FI), researching in environmental, ethico-aesthetic performance art and affective relations in the context of climate change. Madsen has studied art and education at the College of Art, Crafts, and Design (DK), and holds a Master of Arts in Art History from Aarhus University (DK). Madsen has performed and presented their work internationally in many formats and contexts, and is the founder and curator of performance protocols, a nomadic platform for instruction-based art and collaborative processes. Madsen is further a certified Deep Listening facilitator from the Center for Deep Listening, Rensselaer Polytech Institute (US).
SVE
The Wall Beneath the Street är en ljudinstallation som bygger på ett intensivt arbete med ljudresonansen från bergväggen som omger Titanik och från de utrymmen – eller grottor – som ligger direkt under gatan. Madsen inledde sina undersökningar då hen vistades på residenset Titanik A.i.R. i oktober 2022, och fortsatte att utveckla sina idéer kring stenlyssning med utgångspunkt just i den här granitväggen.
Installationens namn innehåller en vag hänvisning till ett situationistiskt slagord som anknyter till demonstrationerna 1968. This beach or beneath kopplar till handlingen att använda gatstenar vid kravaller, och i den här installationen utvidgas den till att flytta på geologiska entiteter, och anknyter till mer omfattande motståndshandlingar. Fokus ligger på dessa vardagliga infrastrukturer av sten, formade av människor genom våld: deras händelsekaraktär, queerhet, deras stabila sidor och punkterna där de faller sönder. I installationen omprövas de med avseende på sin kritiska och konstnärliga potential. Enligt filosoferna Gilles Deleuze och Félix Guattari utgår en politisk händelse från en serie bekräftade instabiliteter och förändringar, som under revolten 1968 anknöt till behovet att skapa möjligheter för något annat och genererade nya sammansättningar av agentskap och deklaration (Deleuze och Guattari 1984/2006). Dessa potentialbärande stenar reterritorialiserades som infrastrukturer men avterritorialiserades som redskap för protest och konstnärlig produktion. Med sin sammansatta ljudkaraktär och sin gest att lyssna till mångfalden, till rymden, gatan, kropparna som finns i och på dem, vill The Wall Beneath the Street främja sådana former av kollektiva sammansättningar. Den kopplar också samman uttalade ord, slumpmässigt ordnade till partitur, för att iscensätta relationer där geologins queera egenskaper förstärks i rummet genom sina resonanser.
Följande evenemang ingår i utställningen:
Lördag 24.2 kl. 15–17. Fritt inträde!
Ljudperformancer av Tina Mariane Krogh Madsen och gästande konstnären Malte Steiner.
Söndag 10.3 kl. 13-15. Fritt inträde!
Stenlyssningspromenad med Tina Mariane Krogh Madsen. Promenaden börjar och slutar i galleriet. Språk: Engelska
Tina Mariane Krogh Madsen är en konstnär och forskare som i sitt arbete växlar mellan performancekonst, ljud, öppen teknologi och materia, och som praktiserar och samverkar med filosofi och icke-mänskligt agentskap. För närvarande är Madsen doktorand vid Aalto-universitetets institution för konst och media. Hen undersöker miljöbetingad, etisk-estetisk performancekonst och affektiva relationer i klimatförändringens kontext. Madsen har studerat konstfostran vid College of Art, Crafts and Design i Danmark, och har en magisterexamen i konsthistoria från Århus universitet. Madsen har framträtt och presenterat sina verk internationellt på olika sätt och i varierande sammanhang, och hen är grundare av och kurator för performance protocols, en nomadisk plattform för instruktionsbaserad konst och samarbetsprocesser. Hen är också certifierad Deep Listening-facilitator från Center for Deep Listening vid Rensselaer Polytech Institute (USA).