jos haluat oppia maalaamaan kukan, laita yksi kukkiva varsi syvään koloon ja jäljennä se katsoen yläpuolelta. siten saavutat kukan neljä pintaa. jos haluat oppia maalaamaan bambun, valitse yksi bambun oksa ja sitten kuutamoyönä heijasta sen varjo sileälle valkoiselle seinälle. siten bambun todellinen muoto tulee esiin.
– guo xi, metsien ja virtojen ylevä viesti
selfiekeppi, hajupuu spiraali, karkkipaperi, persikkapuu, lankaa, parkkipaikka, projektori, savuke-aski, hiuslenkki, viikunaopuntia, sytytin, melassiset sakset, avaimia, kynä, oregano +, kahvikuppi hanska johto ketju tupsut tomaatit merihevonen hienovarova
katoton ovi avaa,
kaksitoista raitaa hännässä, mikyys ja tämyys
lehti liikkuu pysyy ilmassa
lehti pyörii itsensä ympärillä
lehti pyörii tyhjää
lehti pyörii itsensä
kuvaa videota, puhelin soi, pegaso tulee kauempana lähemmäs, koti lempeä kasvimaa, katse kosketuksessa nimike heittää tölkillä, myllynkivi, kala-allas, usb, lahjanaru, faliskinaamio, hattu jossa tasku
sähkökaapissa ruoka-astia, polkua alaspäin eteenpäin alamäkeen
kadottaako jotain jos näkee kaiken? sähkö kukissa, mise-en-scène
miten lentää kuvaan?
Miten kuvata ei-mikyyttä, tärkeää tai merkityksetöntä? Mille antaa todellisuus maalauksen keinoin? Miten nähdä Mishan silmin? Näyttelyn teokset ovat syntyneet vuorovaikutuksessa eri ympäristöjen, olentojen ja toimijuuksien kanssa. misha, mise-en-scène on maalauksellinen tutkielma elottoman ja elollisen yhteydestä ja niiden yhteisestä olemuksesta. Tämän kanssakäymisen lopputuloksena on installaatio ja eräänlainen näytelmä, jonka protagonistaksi on valittu kissa.
Teksti: Mika Palonen
Laura Wesamaa (s.1979) on Kuvataideakatemiasta vuonna 2008 valmistunut taiteilija joka asuu ja työskentelee Helsingissä. Hänen edelliset yksityisnäyttelynsä olivat; windy heart or inner life Taidekeskus Mältinrannassa Tampereella (2017) ja siementavu ratsastaa energian hevosellaSIC galleriassa Helsingissä (2016). Itsenäisen taiteellisen työskentelynsä lisäksi Wesamaa on kuratoinut ryhmänäyttelyitä ja toiminut taiteilijavetoisissa yhteisöissä ja yhdistyksissä kuten Mustarinda seurassa (2009-) ja Oksasenkatu 11:ssa (2008-2013). Wesamaa on myös yksi Helsingissä toimivan SIC gallerian perustajajäsenistä (2012-).
Taiteilijan kiitokset: Titanik, Suomen Kulttuurirahasto, Väinö Tannerin Säätiö, Taiteen edistämiskeskus, Mika Palonen, Tito Kasa, Caffè del Falco, roomalainen metsä.
~~~~~
Laura Wesamaa: misha, mise-en-scène
10.1.-2.2.2020
om du vill lära dig att måla en blomma, ställ en blomstrande stjälk i ett djupt hål och kopiera den observerande från ovan. så når du de fyra ytorna av en blomma. om du vill lära dig att måla en bambu, välj en bambustjälk och i månljus återkasta skuggan på en jämn vit vägg. då dyker bambus sann form upp.
– guo xi, skogens och flodens ädla budskap
selfiepinne, doftträd spiral, godisomslag, persikoträd, garn, parkeringsplats, projektor, cigarrettask, hårsnodd, fikon opuntia, tändare, sax i melass, nycklar, penna, oregano +, kaffekopp handske sladd kedja tofs tomater sjöhäst finförsiktig
taklös dörr öppnar,
tolv ränder i svansen, vadhet och dethärhet
ett blad rör sig håller i luften
ett blad snurrar kring sig själv
ett blad snurrar
ett blad snurrar sig själv
fånga in en video, telefon ringer, pegaso närmar sig lägre borta, hem ljuv köksträdgård, blick i kontakt med etikett
kasta en burk, kvarnsten, fiskbassäng, usb, presentsnöre, faliskmask, hatt med en ficka
kärl i ett elskåp, nedåt en stig framåt mot nedförsbacke
förlorar en nånting om man ser allt? elektricitet i blommor, mise-en-scène
hur flyger en inom en bild?
Hur kan en avbilda intighet, viktigt eller meningslöst? Vem eller vad skapar en verklighet för genom måleri? Hur kan en observera genom mishas ögon? Verk i utställningen har skapats i interaktion med olika omgivningar, varelser och aktörer. misha, mise-en-scène är en måleribaserad studie om kopplingar mellan det obesjälad och besjälad, och deras gemensamma substans. Slutresultatet av den här interaktionen är en installation och ett slags pjäs, som har en katt som protagonist.
Text: Mika Palonen
Laura Wesamaa (f. 1979) utexaminerades från Bildkonstakademi år 2008. Hon bor och arbetar i Helsingfors. Hennes föregående separatutställningar har varit windy heart or inner life på Taidekeskus Mältinranta i Tammerfors (2017) samt siementavu ratsastaa energian hevosella på SIC galleri i Helsingfors (2016). Utöver sin egna konstnärliga verksamhet har Wesamaa curerat grupputställningar och medverkat i konstnärsdrivna kollektiv och samfund, som Mustarinda (2009-) och Oksasenkatu 11 (2008-2013). Wesamaa är en av grundmedlemmar av Helsingfors-baserad SIC galleri (2012-).
Konstnären tackar: Titanik, Finska Kulturfonden, Väinö Tanners stiftelse, Centret för konstfrämjande, Mika Palonen, Tito Kasa, Caffè del Falco, romersk skog.
~~~~~
Laura Wesamaa: misha, mise-en-scène
10.1.-2.2.2020
if you want to learn how to paint a flower, place a blooming stem in a deep hole and trace it viewing from the above. you will capture the four skins of the flower. if you want to learn how to paint a bamboo, pick a bamboo branch and in moonlight project its shadow on a smooth white wall. this is how a bamboo’s true form is revealed.
– guo xi, the lofty message of forest and streams
selfie stick, scented tree spiral, candy wrapping, peach tree, yearn, parking lot, projector, pack of cigarettes, bobbles, fig opuntia, lighter, scissors in molasses, keys, pen, oregano +, coffee cup glove cable chain pompoms tomatoes sea horse finecareful
roofless door opens,
twelve stripes in tail, whatness and thisness
leaf moves stays in the air
leaf spins around itself
leaf spins
leaf spins itself
captures a video, phone rings, pegaso approaches further away, home gentle garden, gaze in touch title
throws a can, millstone, fish pool, usb, gift wrapping rope, falisc mask, hat with a pocket
food bucket in electrical cabinet, downward the path forward downhill
do you lose something if you see everything? electricity in flowers, mise-en-scène
how to fly into an image?
How to depict nothingness, important or meaningless? The works in the exhibition have come into being in interaction with various surroundings, beings and agencies. misha, mise-en-scène is a painterly study on the connections and the shared essence of the inanimate and the animate. This interaction results as an installation and a sort of a play, which on features a cat as its protagonist.
Text: Mika Palonen
Laura Wesamaa (b.1979) graduated from the Academy of Fine Arts in 2008, she lives and works in Helsinki. Her previous solo exhibitions were; windy heart or inner life at Mältinranta Art center in Tampere (2017) and seed-syllable rides the horse of energy at SIC gallery in Helsinki (2016). In addition to her independent artistic work, Wesamaa has curated group exhibions and worked in artist-run communities and associations such as Mustarinda (2009-) and Oksasenkatu11 (2008-2013). Wesamaa is also one of the founders of the SIC gallery (2012-).
The artist thanks: Titanik, Finnish Cultural Foundation, Väino Tanner Foundation, Arts Promotion Centre Finland, Mika Palonen, Tito Kasa, Caffè del Falco, roman forest.