(FI)
19.5.–11.6.2017
Avajaiset to 18.5. klo 18-20
>Observe: Physarum networks are slow, much slower than plant or animal networks and very much slower than silicon computing
>Comment: But their circuits are self-growing and self-repairing, producing systems tolerant to interruptions or failure
>Comment: Repeated exchange between environment and organism rather than a centralized program or algorithm
>Observe: Stable relationship is maintained through active discourse
>Conclude: Here, the law of competition bows before collaboration
Orkut -näyttely valottaa Jenna Sutelan työskentelyä Physarum polycephalum -nimisen limasienilajikkeen parissa, osana organismeja ja organisaatioita vertailevaa Orgs-projektia. Tämä yksisoluinen eliö ja muinainen elämän muoto, jota tutkitaan tänä päivänä lupaavana “luonnollisena tietokoneena” niin karttatieteiden kuin robotiikan alueilla, esiintyy monissa Sutelan viime aikaisissa teoksissa. Se on inspiroinut mielikuvia todellisuudesta, jossa limasienet käsittelevät tietojamme. Titanikissa nähdään katkelmia keväällä julkaistavasta Orgs: From Slime Mold to Silicon Valley and Beyond -kirjasta (Garret Publications, 2017). Tämän lisäksi esillä on myös Physarum polycephalumia ja Terminator–
Näyttelyn nimi juontaa juurensa Googlen tarjoamasta varhaisesta virtuaaliyhteisöstä, joka nimettiin perustajansa Orkut Büyükköktenin mukaan. Orkut viittaa myös ’orgasmien’ puhekieliseen muotoon: tapahtumaan, joka vaikuttaa ihmisen tajuntaan ja tietoisuuteen, vaatien itsensä hallinnasta luopumista. Physarum polycephalum osoittaa älykkyyttä ilman aivoja. Se toimii tumakkeiden hajautetussa joukossa tunnustellen jatkuvasti ympäristöään. Ikään kuin se ymmärtäisi, että maailma on jatkuvassa muutostilassa: sitä ei voi hallita keskittyneesti tai rationalisoida totaalisesti. Kenties voimme oppia jotakin sen pitkästä kokemuksesta, napaten samalla itseorganisoitumisen tai itsesääntelyn työkalut pois yritysten käsistä ja ottaen ne ihmisten käyttöön.
_________
Orkut -keskustelu
Puhujat: Jenna Sutela (FI), Alma Heikkilä (FI), Marja Härkönen (FI), Gary Zhexi Zhang (UK), Nora Khan (US)
Aikataulu:
Klo 22.00 Jenna Sutela
Klo 22.30 Marja Härkönen
Klo 23.00 Nora Khan
Klo 23.30 Alma Heikkilä
Klo 00.00 Gary Zhexi Zhang
Klo 00.30 Vapaata keskustelua
Jenna Sutela tutkii installaatioiden, tekstien ja ääniperformanssien kautta epävarmoja yhteisöllisiä ja aineellisia hetkiä, usein suhteessa teknologiaan. Hän on viimeaikaisissa teoksissaan käsitellyt mutkikkaita biologisia ja laskennallisia järjestelmiä, jotka ovat viime kädessä tuntemattomia ja jatkuvassa tulemisen tilassa. Sutelan teoksia on ollut esillä muun muassa ICA:ssa Lontoossa, Haus der Kulturen der Weltissä Berliinissä ja Tokion nykytaiteen museossa. Hänen kirjoituksiaan ovat julkaisseet muun muassa Fiktion, Harvard Design Magazine ja Sternberg Press.
Marja Härkönen on tehnyt pääosan elämäntyöstään Helsingin yliopiston tutkijana ja opettajana. Härkösen tutkimusalaa ovat toisaalta limasienet, toisaalta etnomykologia. Härkönen on kirjoittanut kirjoja sekä limasienistä että Tansanian ja Sambian sienenkäyttöperinteestä.
Nora Khan on kriitikko ja kirjailija. Hänen artikkelinsa käsittelevät usein digitaalista taidetta, filosofiaa, elektronista musiikkia ja tekoälyä. Hänen tekstejään on julkaistu useissa alan lehdissä mm. Art In America ja California Sunday. Tällä hetkellä Khan työskentelee Eyebeamin tutkimusresidenssissä ja toimii avustavana toimittajana Rhizome-projektissa. Khan on toiminut puhujana mm. transmedialessa ja CTM:ssä Berliinissä sekä Gray Area Festivaalilla. Hän toimii usein yhteistyössä taiteilijoiden ja muusikoiden kanssa, kuten Katja Novitskova, Sasha Litvintseva, Caroline Sinders, Bill Kouligas, Yuri Pattison, Harm van den Dorpel, Jeremy Shaw ja Ryan Kuo.
Alma Heikkilä tekee Hyrynsalmella ja Helsingissä maalauksia, installaatioita, videoita ja valokuvia. Teokset haastavat kokijan suhteen materiaaliseen maailmaan, toisiin lajeihin, tuntemattomaan, tieteeseen ja tekniikkaan sekä vallitsevaan ihmiskuvaan. Heikkilä on valmistunut Kuvataideakatemiasta 2009.
Gary Zhexi Zhang on taiteilija ja tutkija, joka on kiinnostunut erillaisista järjestelmistä, mukaan lukien biologiset laumat, kansalliset verkostot ja verkottunut sukupuoli. Hänen viimeaikaisia näyttelyitään ovat mm. “All Channels Open” Wysingin taidekeskuksessa (Cambridgeshire) ja ‘Beyond Telepathy’ Somerset House (Lontoo). Vuoden 2017 aikana hän työskentelee SPACE Art + Technology ja CCA Creative Lab residensseissä.
Keskustelutilaisuutta ovat tukeneet TOP-säätiö ja Kellaripanimo. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, osa puheenvuoroista on englanniksi.
__
(ENG)
Jenna Sutela: Orkut
19.5.-11.6.2017
Opening Thur 18.5. 6-8pm
>Observe: Physarum networks are slow, much slower than plant or animal networks and very much slower than silicon computing
>Comment: But their circuits are self-growing and self-repairing, producing systems tolerant to interruptions or failure
>Comment: Repeated exchange between environment and organism rather than a centralized program or algorithm
>Observe: Stable relationship is maintained through active discourse
>Conclude: Here, the law of competition bows before collaboration
The exhibition focuses on decentralized organisms and organizations. It features work that Jenna Sutela has been producing over the past couple of years, layering organizational charts and the navigational intelligence of Physarum polycephalum, the single-celled yet “many-headed” slime mold. The slime mold is often referred to as a natural computer. It has been popular in scientific experiments for it is able to navigate a maze using the shortest possible route to its food source and, for example, confirm or refute the efficiency of transportation networks. In the field of robotics, there have been attempts to use it as a control unit.
At Titanik, Sutela presents excerpts from her forthcoming book Orgs: From Slime Mold to Silicon Valley and Beyond (Garret Publications, 2017). A recent video juxtaposes Physarum polycephalum with the Terminator T-1000 robot—another shapeshifting, soft species. In the back of the gallery, a living slime mold draws itself across a three-dimensional Plexiglas form: an organizational maze outlining the shift from hierarchy to holarchy. Like in cyberpunk, Orkut explores the dystopic terrain of mega corporations mixing with artificial or biological intelligence—only the focus has shifted from Neo-Tokyo through Silicon Valley to early Earth, from hierarchical models to self-organization and genetic algorithms. At stake are the ethics of organization.
The name of the exhibition comes from an early social networking platform, founded by Orkut Büyükkökten at Google in San Francisco, and the word in Finnish for Orgs. In Finnish, Sutela’s first language, Orkut is also short for ‘orgasms’: a function controlled by the involuntary, or autonomic nervous system, inducing a brief loss or weakening of consciousness. Though it has no brain, the slime mold exhibits complex and interesting behavior. Operating in a community of nuclei, constantly feeling around itself, it seems to understand that the world is ultimately unknowable and always changing—impossible to centrally control or totally rationalize. Perhaps we can learn something from its experience, while seizing the tools of self-organization, or self-regulation from the hands of authoritarian forces.
_________
Orkut discussion
Titanik also hosts a series of talks focusing on Jenna Sutela’s exhibition and the topics that have influenced her recent work. The discussion takes place at night—in the dark as the slime mold prefers—extending the gallery’s usual opening hours. In addition to early life forms, AI, cybernetics, and more, the evening’s conversations will touch on different ways in which the exhibition space can be opened up to various functions and timeframes. Expect a relaxing event, including kombucha cocktails. Let yourself be immersed into the world of the slime mold.
Talks by Jenna Sutela (FI), Alma Heikkilä (FI), Marja Härkönen (FI), Gary Zhexi Zhang (UK), Nora Khan (US)
Program:
10 PM Jenna Sutela
10.30 PM Marja Härkönen
11 PM Nora Khan
11.30 PM Alma Heikkilä
Midnight Gary Zhexi Zhang
00.30 AM Comments & conversation
Jenna Sutela’s installations, text and sound performances seek to identify and react to precarious social and material moments, often in relation to technology. Most recently, she has been exploring exceedingly complex biological and computational systems, ultimately unknowable and always becoming something new. Her work has been presented, among other places, at ICA London, Haus der Kulturen der Welt in Berlin and Museum of Contemporary Art Tokyo and writing published by, for example, Fiktion, Harvard Design Magazine and Sternberg Press.
Marja Härkönen has mainly worked as a researcher and lecturer in Helsinki University. Her research focuses mainly on slime mold and ethnomycology. Härkönen has also written books on slime molds and the traditions how fungus is used in Tanzania and Zambia.
Nora Khan is a writer of criticism and fiction. She publishes frequently on issue within digital art, the philosophy of technology, electronic music, and artificial intelligence, in Art in America, California Sunday, The Village Voice, Rhizome, 4Columns, aCCeSsions, POSTmatter, After Us, Ran Dian, AVANT, and Kill Screen. She is a 2016 Thoma Foundation Arts Writing Fellow in Digital Art, a current Eyebeam Research Resident, and a contributing editor at Rhizome. She has most recently spoken at transmediale and CTM in Berlin, Gray Area Festival, UCLA IDEAS, The New School, and NYU IDM. Last fall, she spoke at the Whitney Museum as part of New Ways to See: Digital Arts Criticism Now, and at New Museum as part of Together in Electric Dreams, a panel on the future of AI she produced for Open Score. She works often with artists and musicians with complementary interests.
Alma Heikkilä lives and works in Helsinki and Hyrynsalmi. The art of Heikkilä consists painting, installation, video and photography. Her works challenge our relationship to materialistic world, other beings, unknown, science, technology and the predominant view on human beings. She received her MFA from the Finnish Academy of Fine Arts in 2009.
Gary Zhexi Zhang is an artist and researcher interested in various systems, including biological swarms, national internets and networked sex. Recent exhibitions include ‘All Channels Open’ at Wysing Arts Centre, Cambridgeshire and ‘Beyond Telepathy’ at Somerset House. In 2017, he will be in residence at SPACE Art + Technology, London and CCA Creative Lab, Glasgow.
The event is supported by TOP foundation and Kellaripanimo. Free entry. Partially the conversations are in English.