A detail of ”The Archive/ a work in progress”, Jean-Ulrick Désert, 2023
FIN
Jean-Ulrick Désert | LÄSNÄ / häikäisevä näkymättömyys
Näyttelyssä LÄSNÄ / häikäisevä näkymättömyys esitellään Haitilla syntyneen, Berliinissä asuvan taiteilijan Jean-Ulrick Désertin teoksia. Désert on valittu viime vuonna lanseeratun Wi Di Mimba Wi :: AKB & SAVVY Contemporary Commission -palkinnon saajaksi. Näyttely tuo ensimmäistä kertaa Désertin eri medioin toteutettuja töitä Suomeen ja tarjoaa kurkistuksen hänen vuosikymmeniä kestäneeseen praktiikkaansa. Esillä on vanhempia teoksia, jotka tukevat ja kontekstualisoivat uudempaa tuotantoa.
Vuorovaikutteinen teos “The Archive/ a work in progress” tarjoaa AR-teknologian avulla yleisölle mahdollisuuden tutustua Berliinissä, Saksassa sijaitsevan Ethnologisches Museumin esineistöön. Se antaa pääsyn länsiafrikkalaisen kokoelman esineistöön haastaen samalla katsojan pohtimaan muista kulttuureista tuotujen esineiden sijoitukseen liittyviä eettisiä ongelmia sekä kysymystä saavutettavuudesta, tiedontuotannosta ja meneillään olevasta pakolaiskriisistä. Kolonialismin yhä läsnä oleva vaikutus on Désertin tuotannossa toistuva teema, jossa yhdistyy henkilökohtainen ja poliittinen.
Désert kieltäytyy vaipumasta passiiviseen sivustakatsojan rooliin kohdatessaan vihamielisyyttä ja rasismia. Hänen teoksensa, jotka ovat syntyneet vastauksena arkisiin kohtaamisiin ja havaintoihin ympäröivästä yhteiskunnasta, tutkivat ja provosoivat sekä tekevät näkyväksi – joskus hienovaraisesti, joskus liioitellusti – syvään juurtuneita asenteita koettua erilaisuutta kohtaan. Kriittiset interventiot ja kommentit on naamioitu viihteeksi, joka tarjoaa lähtökohtia ilman johtopäätöksiä. Hänen praktiikkansa visualisoi “silmiinpistävää näkymättömyyttä” eli sitä, mikä on aina läsnä, mutta kieltäytyy tulemasta nähdyksi ja tunnistetuksi.
Näyttely on tuotettu yhteistyössä SAVVY Contemporaryn kanssa. Berliinissä on esillä samanaikaisesti Désertin retrospektiivi “Conspicuous Invisibility. WORKS 1997-2023” 17.7.2023 asti.
JEAN-ULRICK DÉSERT on haitilaissyntyinen, Berliinissä asuva käsite- ja kuvataiteilija. Désertin taideteokset ovat muodoltaan vaihtelevia: julkisia mainostauluja, aktioita, maalauksia, paikkasidonnaisia veistoksia, videoita, digitaalisia teoksia ja taideobjekteja. Ne syntyvät sosiaalisiin ja kulttuurisiin käytäntöihin sitoutuneen käsitetaiteen perinteestä.
Hänet tunnetaan provokatiivisista ja runollisista projekteistaan, ja hän on pitänyt laajoja näyttelyitä mm. Grand Palais’ssa Ranskassa, Brooklyn Museumissa, Studio Museum of Harlemissa ja Walker Art Centerissä Yhdysvalloissa, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztukissa Puolassa, Haus der Kulturen der Weltissa, SAVVY Contemporaryssä Saksassa sekä Amsterdamin, Rotterdamin, Gentin, Brysselin, Dakarin ja Havannan biennaaleissa ja muissa julkisissa tiloissa. Hän on voittanut palkintoja ja toteuttanut julkisia toimeksiantoja eri organisaatioissa, mm. LMCC (Yhdysvallat), Villa Waldberta-München, Kulturstiftung der Länder (Saksa) ja Cité des Arts (Ranska). Hän suoritti arkkitehtuurin kandidaatin ja maisterin tutkinnot Cooper Unionissa ja Columbian yliopistossa (New York), ja on ollut kutsuttuna luennoitsijana ja kriitikkona yliopistoissa Yhdysvalloissa (Princeton, Yale, Columbia), Saksassa (Humboldt-yliopisto, Berliini) ja Ranskassa (Éco de l’Arkkitétique -yliopistossa).
Hän on aiemmin toiminut tuutorina ja opettajana New Yorkissa sijaitsevassa Trans Art Institutessa. Kulttuuriministeri valitsi Désertin Haitin paviljongin edustajaksi 58. Venetsian biennaaliin (2019).
Näyttelyä on tukenut AKB Stiftung. “The Archive/ a work in progress” -teoksen tuottamisen mahdollisti Stiftung Kunstfonds (NEUSTART KULTUR-Stipendium für bildende Künstler:innen).
Kuraattori: Mirjami Schuppert. Titanikin näyttelykierroksen toteuttamista on tukenut Goethe-Institut Finnland.
EN
Jean-Ulrick Désert | LÄSNÄ / radiant invisibility
The exhibition LÄSNÄ / radiant invisibility presents works from the Haiti-born, Berlin-based artist Jean-Ulrick Désert, who is the inaugural recipient of Wi Di Mimba Wi :: The AKB & SAVVY Contemporary Commission Prize. The exhibition brings Désert’s works in various media for the first time to Finland, providing a glimpse into his decades-long practice, the older body of works accompanying and contextualising the most recent ones.
The interactive work “The Archive/ a work in progress” gives, with the help of augmented reality, the audience an opportunity to view items from the Ethnologisches Museum in Berlin, Germany. It provides access to artefacts from the West African collection, challenging the viewer to actively contemplate on the ethical dilemma of displaced cultural objects, question of access, knowledge production and the ongoing refugee crisis. The prevalence of the impacts of colonialism is a recurring notion in Désert’s practice, bringing together personal experiences and the political.
When facing hatred and persistent racism, Désert refuses to take a passive role. His works, born as a response to mundane encounters and observations of the surrounding society, probe and provoke, making visible – sometimes subtly, other times in an exaggerated way – the deep-rooted attitudes towards perceived otherness. Critical interventions and commentaries are veiled as amusements, offering starting points without conclusions. His practice visualises “conspicuous invisibility,” that what is ever present, but refuses to be seen, or to be acknowledged.
The exhibition, produced in collaboration with SAVVY Contemporary, runs parallel to Désert’s retrospective “Conspicuous Invisibility. WORKS 1997–2023”, on show in Berlin until 17 July 2023.
JEAN-ULRICK DÉSERT is a Haitian born conceptual and visual artist based in Berlin, Germany. Désert’s artworks vary in form: public billboards, actions, paintings, site-specific sculptures, video, digital practices, and art objects. They emerge from a tradition of conceptual work engaged with social and cultural practices.
Well known for his provocative as well as poetic projects, he has exhibited widely at venues such as The Grand Palais in France, The Brooklyn Museum, The Studio Museum of Harlem and Walker Art Center in the USA, The Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki in Poland, The Haus der Kulturen der Welt, SAVVY Contemporary in Germany and in galleries and public venues in Amsterdam, Rotterdam, Ghent, Brussels, Dakar and Havana Biennials. He is the recipient of awards, public commissions, private philanthropy, including LMCC (USA) the Villa Waldberta-Munich, Kulturstiftung der Länder (Germany) and Cité des Arts (France). He received his bachelor and masters in architecture at the Cooper Union and Columbia University (New York) and has been an invited lecturer and critic at universities in the United States (Princeton, Yale, Columbia), Germany (Humboldt University in Berlin) and in France (at the École supérieure des Beaux-Arts, Paris). He previously advised and taught for Trans Art Institute (based in New York). Désert was selected by the Minister of Culture as the solo artist to represent the Haiti pavilion at the 58th Venice Biennale (2019) in Venice Italy.
The exhibition is supported by AKB Stiftung. The production of “The Archive/ a work in progress” was made possible through Stiftung Kunstfonds (NEUSTART KULTUR-Stipendium für bildende Künstler:innen). Curator: Mirjami Schuppert. The exhibition tour at Titanik is supported by Goethe-Institut Finnland.
SVE
Jean-Ulrick Désert | LÄSNÄ / bländande osynlighet
I utställningen LÄSNÄ / bländande osynlighet presenteras verk av konstnären Jean-Ulrick Désert som är född på Haiti och bosatt I Berlin. Désert är den första mottagaren av priset Wi Di Mimba Wi :: AKB & SAVVY Contemporary Commission som lanserades i fjol. Det är första gången Déserts verk i olika medier visas i Finland, och de ger en inblick i hans flera decennier långa konstnärskap. I utställningen ingår äldre verk som kompletterar och kontextualiserar de nyaste verken.
Det interaktiva verket “The Archive/ a work in progress” erbjuder publiken tillfälle att bekanta sig med föremål från Ethnologisches Museum i Berlin i Tyskland med hjälp av förstärkt verklighet. Det ger möjlighet att se artefakter ur den västafrikanska samlingen, och utmanar samtidigt betraktaren att begrunda etiska problem med anknytning till placering av föremål från andra kulturer och frågan om tillgänglighet, kunskapsproduktion och den pågående flyktingkrisen. Kolonialismens alltjämt närvarande effekter är ett återkommande tema i Déserts produktion, och här förenas det personligt upplevda och det politiska.
Désert vägrar att iklä sig den passiva rollen av utomstående betraktare när han stöter på fientlighet och rasism. Hans verk kommer till som svar på vardagliga möten och observationer av det omgivande samhället. De undersöker, provocerar och synliggör djupt rotade attityder mot upplevd olikhet – ibland finkänsligt, andra gånger överdrivet. Kritiska interventioner och kommentarer maskeras till underhållning som erbjuder utgångspunkter men inga konklusioner. Hans arbete visualiserar “den iögonenfallande osynligheten”, det vill säga det som alltid är närvarande, men som vägrar bli sett och erkänt.
Utställningen är producerad i samarbete med SAVVY Contemporary, och parallelt visas Déserts retrospektiv “Conspicuous Invisibility. WORKS 1997-2023” i Berlin till den 17 juli 2023.
JEAN-ULRICK DÉSERT är en koncept- och bildkonstnär som är född på Haiti och bosatt i Berlin i Tyskland. Déserts konstverk är varierande till formen: offentliga reklamtavlor, aktioner, målningar, platsspecifika skulpturer, videor, digitala verk och konstföremål. De springer ur en tradition av konceptkonst som arbetar med sociala och kulturella tillämpningar.
Han är känd för sina provokativa och poetiska projekt och har ställt ut på många platser, bl.a. i Grand Palais i Frankrike, Brooklyn Museum, Studio Museum of Harlem och Walker Art Center i USA, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki i Polen, Haus der Kulturen der Welt, SAVVY Contemporary i Tyskland och på biennalerna i Amsterdam, Rotterdam, Gent, Bryssel, Dakar och Havanna, och i andra offentliga utrymmen. Han har vunnit pris och genomfört offentliga uppdrag inom olika organisationer, bl.a. LMCC (USA), Villa Waldberta-München, Kulturstiftung der Länder (Tyskland) och Cité des Arts (Frankrike). Han har avlagt kandidat- och magisterexamen i arkitektur vid Cooper Union och Columbia University (New York) och varit inbjuden som föreläsare och kritiker vid universitet i USA (Princeton, Yale, Columbia), Tyskland (Humboldtuniversitetet, Berlin) och Frankrike (École supérieure des Beaux-Arts, Paris)
Désert har tidigare verkat som tutor och lärare vid Trans Art Institute i New York. Kulturministern valde Désert att som soloartist representera Haitis paviljong vid den 58:e Venedigbiennalen (2019). Utställningen har understötts av AKB Stiftung. Produktionen av verket “The Archive/ a work in progress” blev möjlig tack vare Stiftung Kunstfonds (NEUSTART KULTUR-Stipendium für bildende Künstler:innen). Kurator: Mirjami Schuppert. Titaniks utställningsturné har fått stöd av Goethe-Institut Finnland.