Hei,
olen Alli Suosalo, opiskelija Kuvataideakatemiassa Nykytaiteen historian ja teorian kandiohjelmassa ja Taidekoulu Maassa. Aloitin huhtikuussa Titanikilla kahden kuukauden työharjoittelun, joka on nyt tullut päätökseen. Viime kuukausina olen tutustunut taiteilijavetoisen ja ei-kaupallisen gallerian arkeen ja rakenteisiin monipuolisten työtehtävien johdattelemana.
Titanikissa avattiin kaksi uutta näyttelyä harjoitteluni aikana. Toukokuussa avautui Actions & empathy – dreams materialising into reality -yhteistyönäyttely #StopHatredNow-alustan kanssa ja kesäkuussa Henna Hyvärisen soolonäyttely Minuška. Seurasin ja osallistuin näyttelyiden ripustuksiin ja purkuihin assaroiden ja avustaen taiteilijoita. Työnteon ohella tutustuin näyttelyihin.
Näyttelyiden lisäksi Titanikissa järjestettiin monenlaista ohjelmaa ja tapahtumaa kuten avajaisia, performansseja, keskustelusarjoja ja kirjajulkkareita. Ensimmäisenä viikkonani Titanikille saapui kiertuetta tekevä kanadalainen queer-elokuvan ja -performanssin alusta Queer City Cinema. Viikko oli lyhytelokuvien, workshopin ja performanssien täyteinen.
Toukokuussa pääsin kurkistamaan Titanikia hallinnoivan Arte ry:n toimintaan, kun Open Call -hakemusten läpikäynnit ja vuoden 2025 näyttelyvalintojen tekeminen alkoivat. Seurasin kiinnostavaa ja keskustelevaa valintaprosessia yhdessä hallituksen ja kutsuvieraiden kanssa.
Harjoittelijana sain kokeillen kosketuksia erilaisiin rooleihin työtehtävien sopivan vaihtelevuuden ansiosta. Tutustuin Titanik A.i.R -residenssitoimintaan ylläpitäen ja taiteilijoita avustaen. Työskentelin erilaisten tekstien kuten näyttelytekstien ja jäsenkirjeen äärellä. Osallistuin kokouksiin sekä alan koulutuksiin. Ajoittain arki Titanikilla koostui pienistä ylläpidon tehtävistä ja näyttelyiden valvomisesta.
Titanikin kautta ja lisäksi pääsin tutustumaan laajemminkin Turun taide- ja kulttuurikenttään. Kaupungin toimijat ja organisaatiot sekä näiden välinen yhteistyö tulivat tutuiksi. Vierailimme myös Saaren kartanon residenssissä, jossa Suomen, Viron ja Ruotsin residenssiverkostot kokoontuivat. Kahteen kuukauteen mahtui monta kohtaamista ja arjen sai jakaa hienon työporukan kanssa.
Titanikilla koin, että minuun, harjoittelijaan, luotetaan ja toiveitani harjoittelun suhteen kuunnellaan. Harjoittelusta kannustettiin tekemään oman näköinen. Viime kuukaudet ovat ehdottomasti vahvistaneet käsityksiäni siitä, mitä kohti haluan tähdätä opinnoissani ja opintojeni jälkeen.
Voin suositella Titanikia lämmöllä ja kannustan ottamaan heihin rohkeasti yhteyttä, jos harjoittelu on sinulle ajankohtainen ja etsit itsellesi paikkaa nykytaiteen, taiteen välittämisen ja ei-kaupallisen toiminnan ääreltä.
Hi,
I am Alli Suosalo, a student of History and Theory of Contemporary Art at the Academy of Fine Arts and a student at Art School Maa. In April I started a two-month internship at Titanik, which has now come to an end. During the last two months I got to know the everyday life and structures of an artist-run and non-commercial gallery through a variety of tasks.
Two new exhibitions were opened at Titanik during my internship. In May opened an Actions § empathy – dreams materialising into reality – a collaboration exhibition with the #StopHatredNow platform and in June Henna Hyvärinen’s solo exhibition Minuška. I followed and participated in the hanging and dismantling of the exhibitions, assisting and supporting the artists. Alongside work, I explored the exhibitions.
Titanik hosted a wide range of programmes and events, including openings, performances, discussion series and book launches. On my first week at Titanik, the touring Canadian queer film and performance platform Queer City Cinema arrived. The week was full of short films, workshops and performances.
I also got a glimpse into the activities of Arte ry. In May, the Open Call applications and the selection of the 2025 exhibitions started. I was able to follow an interesting and discursive selection process together with the association’s board and invited experts.
At Titanik, many roles became familiar by the appropriate variety of tasks. I got to know the Titanik A.i.R. residency activities by maintaining and assisting artists. I worked on various texts such as exhibition texts and membership letters. I participated in meetings and training courses in the field. From time to time, everyday life at Titanik consisted of small maintenance tasks and supervising exhibitions.
Through Titanik I also got to know more about Turku’s artistic and cultural scene. I got to know the city’s operators and organisations and the cooperation between them. We also visited the Saari residency, where the residency networks of Finland, Estonia and Sweden met. In two months I had many encounters and got to share everyday life with a great team.
At Titanik, I felt that I, the trainee, was trusted and that my wishes were listened to. I was encouraged to make the training look like me. Last two months have definitely strengthened my understanding of what I want to aim for in my studies and beyond.
I can highly recommend Titanik and I encourage you to contact them if you are interested in an internship and are looking for a place in contemporary art, art mediation and non-commercial activities.