How to See Something Where There Is Nothing
Sheung Yiu
Text by Reetta Pekkanen
vihreällä, vaakasuoralla lasersäteellä
pystymetsästä rajattu paikka
onko lattia linjassa sen kanssa, mitä näen
onko näkemäni linjassa sen kanssa, mitä on
if the poem’s score for perfection is plotted on the horizontal of a graph and its importance is plotted
on the vertical
lähinnä homeessa, lahopuussa, itiöemissä
lähinnä auringon mukana kääntyilevissä terälehdissä
lähinnä takintaskusta pudonneessa nenäliinassa
toukokuussa, jos ei ole talvi
esiintyvä, niin kuin pikselit ruudulla esiintyvät
lumena: kaarnanalainen paperi, jota en näe
näen hiutalemaisia pisteitä
esitteessä, näytöllä, katseessa
kelluvien lasiaissamentumien alla
vuorottelee varjo ja himmeä valo
vuorottelee valo ja vaalea varjo
ja tieteellinen hän, joka pysähtyi odottamaan
että puut asettuisivat vatupassikuvaan
ajattelen: tässä on jotain lohdullista
ajattelen: tässä on jotain lajityypillisellä tavalla
puuhastelevaa
then calculating the total area of the poem yields the
measure of its greatness
päätös vai väistämättömyys
päättämättä jättäminen vai väistö
näkymättömät eläimet, eläinten osat
ja taiteellinen minä, joka kirjoittaa: hän
joka esiintyy itsenään, etääntyy itsestään
kunnes jäljellä on enää pikselit, jotka muistuttavat häntä
suostumatta kertomaan, mistä
hopeagelatiini, seitinhopea, itiöpöly
kaarnan yläpuolella leijuu kuvion kuva
tai henki, joka on erkaantumaisillaan siitä
tai minä hänestä, jonka olisin halunnut viipyvän vielä
mutta kuten näyttämölle talutettu hevonen
on näytelmässä loppuun asti ulkopuolinen
puut teoksessa eivät ole teoksen puita
ei tunnu uskottavalta, että jokin niin selvästi kyllä
olisi äkkiä kokonaan ei
että oleva olisi näkyvissä
näkymätön ei olisi olemassa
tai että binäärisyys olisi
teoskartan numero yhdeksän puuttuu
Reetta Pekkanen on kirjoittanut tekstin vierailtuaan Sheung Yiun How to See Something Where There Is Nothing -näyttelyssä. Lue lisää näyttelystä.
Teksti on kolmas osa vuoden 2022 TITANIK julkaisua, joka toteutetaan uudessa muodossa. Kokeellisia kirjoittajia pyydetään tuottamaan teksti, joka resonoi kunkin näyttelyn kanssa. Tekstit julkaistaan näyttelyn aikana Titanikin nettisivuilla ja koottuna vuoden lopussa painettavana kirjasena. Sarjan aiemmat tekstit voi lukea täältä.
+++++
Reetta Pekkanen wrote the text after visiting Sheung Yiu’s exhibition How to See Something Where There Is Nothing. More info.
This text is the third contribution to this year’s TITANIK publication. Authors working with various forms of experimental writing are invited to produce a text responding to each exhibition. The contributions will be published on the website during the show, and later on as a booklet. Here you can read the earlier contributions.