FIN
Henrik Pathiranen näyttely for ¶ in range() on tilallinen essee, joka sisältää muun muassa päättymättömiä animaatioita ja tekstiä.
Essee käsittelee ajassa muuttuvia avoimia järjestelmiä. Tähän liittyen taiteilija on ajatellut kulkuja, virheitä, taaksepäin katsomista, vanhenemista, tuotantoketjuja, mikrobi-, kasvi- ja eläinpopulaatioiden muutoksia, hystereesiä, laahuksia, tahmaa, yhteiskunnan normeja ja ajassa muuntuvaa kokemusta, rakennustyömaita ja Umberto Econ Opera Apertaa.
Ja vielä: Ihmismieli sitovana voimana virtaavassa (raskaasti vyöryvässä, vellovassa, valuvassa) ajassa, ruumis. Lukemattomien takaisinkytkentöjen alkuperäinen olemassaolo.
Omanlaisenaan dynaamisena järjestelmänä näyttely pohtii myös itseään: kappaleita, merkitysten siirtymiä, kappaleiden välejä, hajaantumista, kerääntymistä, muuntumista toistorakenteissa sekä kehkeytymistä avoimessa, hierarkiattomassa kokonaisuudessa.
Taidehistoriasta muun muassa Tournain 1400-luvun lopun kuvakudokset, Albrecht Dürerin Melankolia I, Hokusain näkymät Fuji-vuorelle, Anni ja Josef Albers, Florine Stettheimer, Marcel Duchamp ja M. C. Escher ovat välillisesti tai välittömästi vaikuttaneen näyttelyyn.
Henrik Pathirane työskentelee käsitetaiteen, teksti- ja merkkipohjaisen kuvataiteen, runouden ja hybriditekstien parissa. Hänen edellinen yksityisnäyttelynsä oli Galleria Huudossa 2024. Pathirane harjoittaa kokeellista julkaisutoimintaa nimellä Humahdus. Hän on estetiikan väitöskirjatutkija. Pathirane tekee taiteellista työtä Koneen säätiön apurahalla 2024–26.
Kiitos
Koneen Säätiö, Suomen taideyhdistys
ENG
Henrik Pathirane’s exhibition for ¶ in range() is a spatial essay that includes animations and text.
The essay explores open systems that change over time. In this context, the artist has considered paths, mistakes, looking back, aging, production chains, changes in microbiological, plant, and animal populations, hysteresis, lags, stickiness, societal norms and experiences that evolve over time, construction sites, and Umberto Eco’s Opera Aperta.
And furthermore: the human mind as a binding force in flowing (thick, pouring) time. The body. The original existence of countless feedback loops.
As one kind of a dynamic system, the exhibition also reflects on itself: paragraphs, shifts of meaning, gaps between paragraphs, dispersal, accumulation, transformation in repetitive structures, and developing trajectories within an open, non-hierarchical whole.
From art history, Tournai’s late 15th-century tapestries, Albrecht Dürer’s Melencolia I, Hokusai’s views of Mount Fuji, Anni and Josef Albers, Florine Stettheimer, Marcel Duchamp, and M. C. Escher have indirectly or directly influenced the exhibition.
Henrik Pathirane works with conceptual art, text and glyph-based visual art, poetry, and hybrid texts. His previous solo exhibition was at Galleria Huuto in 2024. Pathirane is a doctoral researcher in aesthetics and carries out experimental publishing activities under the name Humahdus. Pathirane’s artistic work is supported by the Kone Foundation from 2024 to 2026.
Thank you,
Kone Foundation, Finnish Art Society
SVE
Henrik Pathiranes utställning for ¶ in range() är en rumslig essä som bland annat innehåller ofullbordade animationer och texter.
Essän utforskar öppna system som förändras över tid. I denna kontext har konstnären tänkt på passager, misstag, bakåtblickande, åldrande, produktionskedjor, förändringar i mikrob-, växt- och djurpopulationer, hysteres, eftersläpning, klibb, samhällsnormer och -erfarenheter som förändras med tiden, byggarbetsplatser och Umberto Ecos Opera Aperta.
Och vidare: människans sinne som sammanhållande kraft i den strömmande (tungt framvällande, böljande, rinnande) tiden. Kroppen. Den ursprungliga existensen av otaliga återkopplingar.
I egenskap av dynamiskt system reflekterar utställningen också över sig själv: stycken, betydelseskiftningar, mellanrum mellan stycken, spridning, anhopning, förändringar i repetitiva strukturer och utveckling inom en öppen, icke-hierarkisk helhet.
Ur konsthistorien bland annat de vävda tapeterna i Tournai från slutet av 1400-talet, Albrecht Dürers Melankolia I, Hokusais vy över berget Fuji, Anni och Josef Albers, Florine Stettheimer, Marcel Duchamp och M. C. Escher har påverkat utställningen indirekt eller direkt.
Henrik Pathirane arbetar med konceptuell konst, text- och teckenbaserad bildkonst, poesi och hybridtext. Hans senaste separatutställning visades på Galleri Huuto 2024. Pathirane bedriver experimentell publikationsverksamhet under signaturen Humahdus. Han doktorerar i ämnet estetik. Åren 2024–26 stöds Pathiranes konstnärliga arbete av Konestiftelsen.
Tack
Konestiftelsen, Finska konstföreningen