yhteistyössä: Edouard Cabay, Outi Condit, Taru Elfving, Simo Kellokumpu, Elina Pirinen & Al2be3 ja Rosie Swayne
Antiikin Kreikan tragediassa, ‘kommos’ on kollektiivinen surulaulu, jonka aikana esiintyjät lyövät rintakehiään. Sen laulaa sekä kuoro että näyttelijä(t) yhdessä. Kommos on sydäntäsärkevä vaikerointi, joka purkautuu korkeaäänisenä tragedian kliimaksina.
Tragedy & the Goddexxes on ensimmäinen osa Roumagnacin disipliini-fluidia projektia Data Ocean Theatre (D.O.T.), joka käsittelee myyttejä, länsimaisen teatteritaiteen muistoa, uusmediaa, digitaalista animismia, ilmastohätätilaa, merien ja valtamerien transformaatioita ja teknologisia mutaatioita sekä niiden suhdetta ”uppoutumiseen” yhtenä nykymaailman elintavoista. D.O.T. ilmestyy, katoaa ja tulee jälleen näkyviin polymorfisessa teossarjassa, joka perustuu dramaturgiseen pohdintaan samanaikaisesti tapahtuvista ilmiöistä, jotka ovat 1) merenpinnan jatkuva nousu, 2) massadatan eksponentiaalinen kasvu informaation aikakautena ja 3) edellisten kohtien aiheuttama, heijastama ja ennustama emotionaalinen ylikuormitustila.
Tragedy & the Goddexxes muodostaa D.O.T.-projektin ensimmäisen osan. Sen pyrkimyksenä on luoda akvaattinen näyttämö ”tragiikan” teknoanimistista ja queer-uudelleentulkintaa varten, joissa yhdistyvät synkretistinen (kreikkalainen/skandinavialainen/baskilainen) merimytologia sekä ”hirviömäinen teknologia” -narratiiveihin liittyvät monitulkintaisuudet.
KOMMOS on Tragedy & the Goddexxes -projektin kuudes osa, joka aktivoi edelliset viisi jaksoa uudelleen. Kuudes osa sisältää myyttisiä meriolentoja yhteen kokoavat uudet teokset Amphitrite, Iku-Turso, Aallottaret sekä jatkuvasti laajenevan tähän päivään asti tuntemattoman vedenalaisen goddexxess -parven. Kuudes osa on toteutettu yhteistyössä koreografian, esityksen, näyttelijäntaiteen, musiikin, arkkitehtuurin, kirjoittamisen ja äänitaiteen taiteilijoiden kanssa.
Data Ocean Theatre toimii yhteistyössä Suomen ilmatieteen laitoksen merentutkimusyksikön kanssa.
Data Ocean Theatre on Roumagnacin taiteellinen post doc -tutkimusprojekti, jota hän vie eteenpäin vierailevana tutkijana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa, TUTKEssa.
Työtä tukee Taiteen edistämiskeskus ja Taiteen edistämiskeskus – Uusimaa.
BIO
Vincent Roumagnac (DA) on Helsingissä työskentelevä ranskalais-baskilainen disipliini-fluidi taiteilija ja tutkija. Roumagnac on saanut niin näyttelijän kuin ohjaajankin koulutuksen. Hän on siirtynyt ”straightin teatterin” rakenteista ja tuotantotavoista tarkastelemaan, miten ”näyttämön” käsite ja käytännöt muokkautuvat ja media-hybridisoituvat nykyisen teknoekologisen ja ilmastonmuutokseen liittyvän ehdollistamisen kautta. Hänen ehdotuksensa ja työnsä toteutuvat alustavien ekodramaturgisten käsitteiden kanssa, joita ovat: näyttämön ”uudelleenohjaaminen/syventäminen/reakklimaatio” ja teatterin ”uudelleen ekologisoiminen”. Roumagnac on myös kiinnostunut tarkastelemaan taiteen ja tutkimuksen välisiä transdisiplinäärisiä prosesseja. Roumagnac on valmistunut taiteen tohtoriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksesta (Tutke) vuonna 2020. Hänen väitöstutkimuksensa perustana oli taiteellinen tutkimusprojekti ’Reacclimating the Stage’. Sen jälkeen Roumagnac käynnisti nelivuotisen DATA OCEAN THEATRE (D.O.T.) taiteellisen tutkimuksen post doc -projektin. Tällä hetkellä hänen työtään tukee Taiteen edistämiskeskus.
EN
Vincent Roumagnac | Data Ocean Theatre / Tragedy & the Goddexxes / VI. KOMMOS | 4.–27.11.2022
in collaboration with Edouard Cabay, Outi Condit, Taru Elfving, Simo Kellokumpu, Elina Pirinen & Al2be3, and Rosie Swayne
In ancient Greek tragedy, a kommos is a collective mourning song that involves the performers beating their chests. The kommos is sung by the chorus and actor(s) together. It is a heartbreaking lamentation that bursts, into a high-pitched mode, as the climax of the tragedy.
Tragedy & the Goddexxes is the first part of Vincent Roumagnac’s discipline-fluid project Data Ocean Theatre(D.O.T.), which tangles myths, western theatre memory, new media, digital animism, climate emergency, seas and oceans transformations, and technological mutations in relation to diverse aspects of « submersion » as a contemporary living condition. D.O.T. appears, disappears, and reappears through a series of polymorphic works and research affordances based on the eco-dramaturgical consideration of the simultaneous phenomenon of 1. the rising sea and ocean levels, 2. the exponential growth of big data in our informational age, and 3. the emotional overload caused by the latter two happening, projection, and prophecy.
Tragedy & the Goddexxes, as the first part of D.O.T. project, aims at setting the aquastage for a queered and techno-animist revision of the “tragic”, at the intersection of Greek tragedy’s structural study, syncretic marine mythology, and the contemporary ambiguities of “technology-as-monster” narratives.
KOMMOS, which is the sixth episode of Tragedy & the Goddexxes, re-activates the previous five episodes together with new works summoning the mythological sea creatures Amphitrite, Iku-Turso, Aallottaret (the Oceanides), and an ever-expanding shoal of unknown up until today underwater goddexxes. It is realized in collaboration with the guests-artists from the fields of choreography, performance, acting, music, architecture, writing, and sound art.
Data Ocean Theatre was initiated within a dialogue with the Finnish Meteorological Institute Marine Research Unit.
Data Ocean Theatre is a postdoctoral artistic research project currently undergone by Roumagnac as visiting researcher at Tutke-Performing Arts Research Centre (Theatre Academy/Uniarts Helsinki)
Supported by Taike-Arts Promotion Centre Finland and Taike Uusimaa.
BIO
Vincent Roumagnac (DA) is a Helsinki-based Basque-French discipline-fluid artist and researcher. Initially trained as an actor and a director, Roumagnac drifted away from “straight theatre”’s infrastructures and regimes of production to look at how the notion and practice of the “stage” transform through contemporary climate-morphing, techno-ecological conditioning, and media-hybridizing. He has proposed, and had been implementing with, the tentative eco-dramaturgical notions of “redirecting/deepening/reacclimating” the stage, and “reecologizing” theatre. He is also involved in investigative and transdisciplinary processes that implement the connections between art and research. In 2020, Roumagnac completes a Doctorate in Arts in the Performing Arts Research Centre of the University of the Arts of Helsinki based on the artistic research project ‘Reacclimating the Stage’. Thereafter, he initiates a four-year post-doctoral artistic research project titled DATA OCEAN THEATRE (D.O.T.). His work is currently supported by the Arts Promotion Centre Finland.
SVE
Vincent Roumagnac | Data Ocean Theatre / Tragedy & the Goddexxes / VI. KOMMOS | 4.–27.11.2022
i samarbete med Edouard Cabay, Outi Condit, Taru Elfving, Simo Kellokumpu, Elina Pirinen & Al2be3 och Rosie Swayne
I den antika grekiska tragedin är ‘kommos’ en kollektiv sorgesång under vilken de uppträdande slår sig på bröstet. Den sjungs av kören och skådespelarna tillsammans. Kommos är en hjärtskärande jämmer som bryter fram som tragedins högljudda klimax.
Tragedy & the Goddexxes är första delen av Roumagnacs discipline fluid-projekt Data Ocean Theatre (D.O.T.) som behandlar myter, den västerländska teaterkonstens minne, nya medier, digital animism, klimatkrisen, havens och oceanernas transformationer, och teknologiska mutationer i relation till det att ”försjunka”, som en av livsstilarna i dagens värld. D.O.T. uppenbarar sig, försvinner och blir åter synligt i en polymorf serie av verk som bygger på dramaturgisk begrundan av de simultana företeelserna 1) den ständigt stigande havsnivån, 2) massdatas exponentiella tillväxt i informationens tidsålder 3) den emotionella överbelastning som de tidigare punkterna orsakar, speglar och förutspår.
Tragedy & the Goddexxes bildar första delen av projektet D.O.T. Dess syfte är att skapa en akvatisk scen för en teknoanimistisk och queer nytolkning av ”det tragiska”, i skärningspunkten mellan synkretistisk (grekisk/skandinavisk/baskisk) havsmytologi och samtida flertydigheter inom narrative ”monstruös teknologi”.
KOMMOS är den sjätte delen i projektet Tragedy & the Goddexxes, och återaktiverar de fem tidigare delarna. Den sjätte delen innehåller nya verk som samlar de mytiska havsvarelserna Amphitrite, Iku-Turso, Aallottaret (Oceaniderna) och ett ständigt växande, till dags dato okänt goddexxes-stim av undervattensvarelser. Den sjätte delen har tillkommit i samarbete med konstnärer inom områdena koreografi, performance, teaterkonst, musik, arkitektur, skrivkonst och ljudkonst.
Data Ocean Theatre samarbetar med Meteorologiska institutets havsforskningsenhet.
Data Ocean Theatre är Roumagnacs konstnärliga post doc-forskningsprojekt som han genomför som gästforskare vid Forskningscentrum för teater, dans och performance TUTKE vid Konstuniversitetets Teaterhögskola.
Arbetet understöds av Centret för konstfrämjande och Centret för konstfrämjande – Nyland.
BIO
Vincent Roumagnac (DA) är en Helsingforsbaserad fransk-baskisk discipline fluid-konstnär och forskare. Roumagnac har både skådespelar- och regissörsutbildning. Han övergick från den ”straighta” teaterns strukturer och produktionsformer för att undersöka hur ”scenen” som idé och praxis omformas av den pågående klimatförändringen, tekno-ekologiska villkor och mediehybridisering. I sina utkast och arbeten använder han på försök ekodramaturgiska begrepp som: ”omregissering/fördjupning/återacklimatisering av scenen” och ”återekologisering” av teatern. Roumagnac är också involverad i undersökande, tvärvetenskapliga processer som implementerar kopplingar mellan konst och forskning. År 2020 avlade Roumagnac konstdoktorsexamen vid Forskningscentrum för teater, dans och performance vid Konstuniversitetets Teaterhögskola. Hans doktorsavhandling byggde på det konstnärliga forskningsprojektet ’Reacclimating the Stage’. Därefter inledde Roumagnac det fyraåriga konstnärliga post doc-forskningsprojektet DATA OCEAN THEATRE (D.O.T.). För närvarande stöds hans arbete av Centret för konstfrämjande.