FIN
Hare’s feet under a hearth on Sara Blossevillen yksityisnäyttely, jossa hän tutkii taidon ideaa tarinankerronnan välineenä.
Korualttari nautaystäville, aurinkokuntamme malli, hankalan sukupuolen pesä, emo-pyykkikori, joka nielaisi kantajansa, sänkymäinen kangasnäyttö…Esillä olevat teokset ovat koosteita arkielämän kerroksellisuudesta sen huolenpidon ja tunteiden ilmaisun toimintamaisemissa (taskscape).
Näyttelyn nimi on lainattu arkeologi Sonja Hukkataipaleelta tämän samannimisesta artikkelista, joka käsittelee ritualistisia rakennuskerrostumia. Hukkataipaleen tutkimustyö inspiroi näyttelyä avaamalla taiteilijan työskentelyssä uuden polun: halun käsitellä aineessa eläviä elinvoiman metaforia kuvataiteen tekemisen keinoin. Teokset on tehty kiinnostuksesta kansanperinteeseen, joka on suorasta ja elävästä arkisuhteesta paikalliseen ympäristöön tuotettua tietoa, ja tarkemmin sanottuna kotimaisiin rituaalisiin koreografioihin, joita käytetään tuomaan onnea tai terveyttä kotitalouteen ja ympäröivään maatilaan.
Teossarja pohjaa taiteellisen tutkimuksen ja tuottamisen projektiin Children of Compost, joka on ollut käynnissä viime vuosina Koneen Säätiön tuella. Blosseville on kokeillut kestäviä veistoksen teon tapoja käyttämällä tekemiään, kasvattamiaan ja löytämiään materiaaleja, jotka ovat kierrätettyjä tai käytettyjä, jotka on koottu yhteen hybridiolennoiksi erilaisilla kokoamistekniikoilla. Työskentelyn isnpiraationa ovat toimineet pääasiassa taiteilijan naispuoliset maanviljelijävanhemmat, heidän käsityötaitonsa ja kulttuurinen perintönsä. Children of Compost on tutkimusmatka materiaaliseen maailmaamme hedelmällisenä humuksena, jossa kaikki elävät ja kuolleet ruumiit nähdään kuumana kekona hajoavassa aineessa olevia uuden alun tekijöitä.
Avajaistapahtumassa Crible Fantômes soittaa esityksen, joka jatkaa yhdessä taiteilijan kanssa näyttelyyn luotua äänimaisemaa.
Näyttely on tuotettu Koneen Säätiön tuella.
*Hukantaival, Sonja. (2007). Hare’s feet under a hearth – Discussing ‘ritual’ deposits in buildings.
Sara Blosseville (syntynyt Ranskassa 1994) on Vantaan metsissä asuva kuvataiteilija. Hänen työskentelyään ovat veisto, monimediaiset installaatiot, tekstiilitaide ja julkaisutoiminta. Hän käyttää pääasiassa kotona olevia materiaaleja, jotka hän tekee, kasvattaa, löytää, ovat kierrätettyjä tai käytettyjä. Näin hän käyttää enemmän elämän alueilta ja luonnosta kerättyjä kuin taidetarvikeliikkeestä löytyviä materiaaleja. Valmistuttuaan maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveiston laitokselta hänen teoksiaan on ollut esillä pari- ja ryhmänäyttelyissä niin Suomessa kuin ulkomailla (Slovakia, Ranska, Kanada, Meksiko) sekä off site -näyttelyissä verkossa ja kirjamessuilla.
ENG
Hare’s feet under a hearth is a solo exhibition by Sara Blosseville investigating the idea of craft as a storytelling tool.
A jewellery altar for bovine friends, a model of our solar system, a gender trouble nest, an emo laundry basket that swallowed its carrier, bed-like textile screens… The works presented are assemblages of the multiple layers of daily life, in its taskscapes of care and emotional articulations.
The exhibition title is borrowed from the archeologist Sonja Hukantaival and her eponym article* about ritualistic building deposits. Her research work inspired this exhibition by opening a new path in the artist’s work: a desire to handle metaphors of vitality dwelling in matter with the tools of visual art making. The works were made with an interest in folklore, as knowledge produced from a direct, vital daily relationship with the local environment, and more specifically, in domestic ritualistic choregraphies used to bring good fortune or health in the household and extended farm.
This series of works is rooted in the artistic research and production project Children of Compost, conducted over the past years with the support of Kone Foundation. Blosseville has been experimenting sustainable ways of making sculpture, by using materials that they make, grow, and find, that’s recycled or second-hand, brought together into hybrid organisms with different assemblage techniques. This was inspired mainly by their female farmer elders, their crafts and cultural legacy. Children of Compost is an exploration of our material world as a fertile humus, where all living and dead bodies are considered as agents of a hot pile of new beginnings in decomposing matter.
At the opening event, Crible Fantômes will play a live performance, acting as an extension of the soundscape created together with the artist for the exhibition.
This exhibition was created with the support of the Kone Foundation.
*Hukantaival, Sonja. (2007). Hare’s feet under a hearth – Discussing ‘ritual’ deposits in buildings.
Sara Blosseville (born 1994 in France) is a visual artist living in the woods of Vantaa. Their craft covers sculpture, mixed-media installations, textile art and publishing. They mostly use materials from the home that they make, grow, find, that’s recycled or second-hand. This leads them to use materials from life places and harvests in nature more than art supply shops. Since they graduated with a Master’s Degree from the sculpture department of University of the Arts Helsinki (2021), their work has been presented in duo and group exhibitions in Finland and internationally (Slovakia, France, Canada, Mexico), as well as off-site exhibitions online and book fairs.
SVE
Hare’s feet under a hearth är en separatutställning av Sara Blosseville, där hen undersöker idén om hantverk som ett redskap för berättande.
Ett smyckesaltare för nötkreatursvänner, en modell av vårt solsystem, ett bo för det problematiska könet, en emo-tvättkorg som svalde sin bärare, en sängliknande tygskärm… De utställda verken är sammanställningar av vardagslivets komplexitet i de ”handlingslandskap” (taskscape) som skapas av olika uttryck för omsorg och känslor.
Utställningens titel är ett lån ur arkeologen Sonja Hukkataivals artikel med samma namn, som behandlar rituella byggnadsoffer. Hennes forskning gav inspiration till den här utställningen och banade en ny väg i konstnärens arbete: en önskan att behandla livskraftsmetaforer som lever i materien med konstnärliga tekniker. Verken är skapade utifrån ett intresse för folklig tradition, som en kunskap som uppstår genom en direkt och levande daglig relation med den lokala miljön, och mer specifikt i form av rituella inhemska koreografier som används för att ge hushållet och den omgivande gården välgång och hälsa.
Verkserien har sina rötter i det konstnärliga forsknings- och produktionsprojektet Children of Compost som pågått de senaste åren med stöd av Konestiftelsen. Blosseville har experimenterat med hållbara metoder för skulptur genom att använda material som hen tillverkat, odlat eller hittat, som är återvunna eller begagnade och sammanfogade till hybridorganismer med hjälp av olika assemblagetekniker. Den främsta inspirationen till verken är konstnärens föräldrar som är kvinnor och lantbrukare, deras hantverksskicklighet och kulturella arv. Children of Compost är en upptäcktsresa in i vår materiella värld i form av en fruktbar humus där alla levande och döda kroppar är aktörer i en het massa av nya begynnelser i förmultnande materia.
Vid vernissagen ger Crible Fantômes en performance som är en förlängning av det ljudlandskap som skapats tillsammans med konstnären för utställningen.
Utställningen producerades med stöd av Konestiftelsen.
*Hukantaival, Sonja. (2007). Hare’s feet under a hearth – Discussing ‘ritual’ deposits in buildings.
Sara Blosseville (född i Frankrike 1994) är en konstnär som lever i Vandaskogarna. Hen arbetar med skulptur, multimediainstallation, textilkonst och publikationsverksamhet. Hen använder huvudsakligen material som hen har hemma och själv tillverkar, odlar eller hittar, som är återvunna eller begagnade. På så sätt använder hen mer material ur olika livsområden och ur naturen än sådana som finns i butiker med konstnärsmaterial. Sedan hen tog sin magisterexamen vid skulpturavdelningen vid Bildkonstakademin i Helsingfors (2021) har verk av hen visats på duo- och grupputställningar i Finland och utomlands (Slovakien, Frankrike, Kanada, Mexiko) och på off site-utställningar på nätet och på bokmässor.