Avajaiset torstaina 21.2. klo 18‒20
Tervetuloa!
“When an object has a logic on its own, it starts to talk of many other things. It’s not that it represents anything, but it represents its own reason to exist, in a way, as material – as clay, terra cotta, in relation with bricks, in relation with the construction, with pottery, with many things and the body.” – Gabriel Orozco Art21:n haastattelussa
The “creation of man from clay” is a miraculous birth theme that recurs throughout world religions and mythologies. – Wikipedia
Balance Piece on osa Oskari Ruuskan ja Harpa Dís Hákonardóttirin yhteistyötä, joka alkoi keväällä 2018 heidän opiskellessaan Gerrit Rietveld Academiessa. Taiteilijat tutkivat yhteyttään maahan, luonnonmateriaaleihin ja energiaan työskennellen märän saven kanssa. Työskentely savella ja perinteisillä keramiikan tekniikoilla sai taiteilijat pohtimaan materiaalin performatiivisia näkökulmia: savimassan, veden ja kehon liikkeiden tasapainoa. Näiden elementtien kanssa työskentely ja niihin liittyvä fyysinen kokemus sai heidät viemään yhteistyötään pidemmälle.
Hákonardóttir ja Ruuska esittivät ensimmäisen yhteisteoksensa Massage piece vuosi sitten Amsterdamissa. Esitys-installaatio sisälsi rentoutumiseen, hierontaan ja ”terveyshoitoihin” viittaavan koreografian, joita havainnollistettin esityksessä savea muovailemalla. Ruumiinosia muistuttavia saviveistoksia muovattiin hieroen, kunnes ne muuttuivat epämuodostuneiksi, jonka jälkeen ne palautettiin aina uudestaan aiempaan muotoonsa.
Energioiden vaihto, läsnäolo ja kontakti ihmisten ja materiaalin välillä ovat keskeisiä kysymyksiä Hákonardóttirin ja Ruuskan työskentelyssä. Samalla he pohtivat spekulatiivista kysymystä materiaalisesta tietoisuudesta. Se ehdottaa hidastamaan ja pohtimaan materian eloisuutta ‒ sitä, kuinka materia muuttaa toisia olioita ja on suhteessa toisiin entiteetteihin.
Titanikin näyttelyssä taiteilijat työskentelevät läsnäolon ja ajallisten elementtien parissa, tutkien rauhassa materiaaleissa ja tilassa tapahtuvia muutoksia. Teos kehittyy, laajenee ja muuttuu näyttelyn kahden ensimmäisen viikon aikana, jolloin taiteilijat tekevät performatiivista ja kokeellista työtään tilassa.
Taiteilijat kutsuvat myös vieraat koskemaan ja muovaamaan savea.
Harpa Dís Hákonardóttir (s.1993) on islantilainen taiteilija, joka asuu Reykjavikissa, Islannissa. Hän työskentelee kolmiulotteisten objektien, performanssin ja kirjoittamisen parissa. Hän opiskelee Reykjavikin Taideyliopistossa.
Oskari Ruuska (s.1994) on Helsingissä asuva taiteilija. Ruuska työskentelee kuvanveiston ja performanssin välimaastossa. Teokset ovat yleensä esityksellisiä installaatioita, joissa hän käyttää herkkiä materiaaleja. Hän opiskelee Kuvataideakatemiassa, Helsingissä ja on ollut vierailevana opiskelijana myös Gerrit Rietveld Academiessä (kuvataide) ja Teatterikorkeakoulussa (koreografia) Helsingissä.
Taiteilijoiden kiitokset: Kuvataideakatemia, Helsinki; Islannin Taideyliopisto, Reykjavik; Kolya Kotov; Anu Pura, Kultelan Tiiliputki.
~~~~~~~~~
Oskari Ruuska & Harpa Dís Hákonardóttir: Balance Piece
22.2.‒10.3.2019
Opening Thursday 21 February 6‒8pm
Welcome!
“When an object has a logic on its own, it starts to talk of many other things. It’s not that it represents anything, but it represents its own reason to exist, in a way, as material – as clay, terra cotta, in relation with bricks, in relation with the construction, with pottery, with many things and the body.” – Gabriel Orozco, interview with Art21
The “creation of man from clay” is a miraculous birth theme that recurs throughout world religions and mythologies. – Wikipedia
Balance Piece is part of an ongoing collaboration between Harpa Dís Hákonardóttir and Oskari Ruuska. Their collaborative project started in spring 2018 in Amsterdam while studying at the Gerrit Rietveld Academie. The sensation of working with earthy material was the starting point of their work. The artists utilize their connection with the earth, natural materials and energy by working and performing with wet clay. Working with clay and traditional techniques of pottery made the artists think about the performative aspects of the material, the balance between the material, water and movements of the body. It was the physical sensation of working with all these elements that led them to pursue this collaborative project further.
Hákonardóttir and Ruuska performed their first collaborative piece, Massage piece, a year ago in Amsterdam. The piece consisted of a choreography based on spa rituals, relaxation and massage treatments to demonstrate the sculpting of clay. Body parts being formed, destructed, healed, and built again in constant circulation.
The central question in the work is the exchange of energy between human and nonhuman bodies and materials, and even a speculative question of a material consciousness. Presence and contact with material is important in the work. It suggests to slow down and to think of the liveness of matter, how matter transforms other beings, and relates to other entities.
For the exhibition at Titanik the artists work with presence and duration in space, while exploring temporal elements and carefully observing the physical material changing into variable forms. The work develops, expands and changes over the period of the exhibition, as the artists do their performative experiments in the space in person during the first and second week of the exhibition.
The artists invite also the visitors to touch and form the clay.
Harpa Dís Hákonardóttir (b. 1993) is an Icelandic artist based in Reykjavík, Iceland. She works with three dimensional objects, performance and writing. She is studying at the Iceland University of the Arts in Reykjavík, and in the spring of 2018 she participated in the Fine Arts program at Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.
Oskari Ruuska (b. 1994) is an artist based in Helsinki. Ruuska has an interdisciplinary practice with and between performance and sculpture, creating performative installation works with a variety of sensitive materials. He is currently studying at the Academy of Fine Arts in Helsinki. Ruuska has also been a visiting student at Gerrit Rietveld Academie (Fine Arts) in Amsterdam and at Theater Academy of Helsinki (Choreography).
The artists would like to thank: Academy of Fine Arts, Helsinki; Iceland University of the Arts, Reykjavík; Nikolay Kotov; Anu Pura, Kultelan Tiiliputki.