Anssi Pulkkinen: Fall (On Azure) II: Chroma
15.10.–6.11.2016
Avajaiset perjantaina 14.10.2016 klo 18
Opening on Friday 14.10.2016 at 6 pm
Anssi Pulkkinen on toteuttanut Titanik -galleriaan installaation, joka rinnastaa epävakauden tunteen tämän hetkisessä maailmassa fyysisiin ja tilallisiin epätasapainon kokemuksiin. Muutoksen kourissa olevista arkkitehtoonisista peruselementeistä ja koodatusta videomateriaalista muodostuu koko gallerian täyttävä installaatio, josta huokuu muutoksen ja rappeutumisen tila.
Teoksessaan Pulkkinen rinnastaa kiinnostavalla tavalla fyysisen kaatumisen ja hajoamisen eleen simuloituun maisemaan. Tätä vieraannuttavaa ympäristöä leimaavat kokemuksen digitaaliseen laajentamiseen viittaavat elementit – ajan manipulaatiot ja tilalliset siirtymät. Intensiivinen mutta tilallisesti häilyvä chroma key -väri, digitaaliselle maailmalle tunnusomainen sininen sävy, on peili tai epäpaikka johon projisoida kuvat ja kuvitelmat ympäröivästä todellisuudesta. Se on 2000-luvun meren ranta ja taivaan ääri. Kokonaisuutta säestää Beethovenin 9. sinfonian viimeinen osa – Oodi ilolle, resonoiden läpi tämän rappeutuman koreografian, ja luoden taustasoinnin tai -sävyn populaarikulttuuriin, sekä uuden ajan eurooppalaisen politiikan ja vallankumousaatteiden perinteisiin.
Anssi Pulkkinen (s. 1982) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Helsingin Kuvataideakatemiasta, jossa hän suorittaa parhaillaan tohtoriopintojaan. Viimeaikaisessa taiteellisessa työssään hän on tutkinut tuhon ja raunioitumisen kuvastoa tilallisessa kokemuksessa. Pulkkisella on ollut yksityisnäyttelyitä muun muassa Wiels nykytaiteen keskuksessa Brysselissä, Forum Boxissa ja Galerie Anhavan projektitilassa Helsingissä. Seuraavaksi hänellä on valmistumassa uusia projekteja yhteistyössä Art Cache Helsingin, sekä Suomen Benelux instituutin kanssa.
Anssi Pulkkinen has conceived an installation for Titanik that draws a parallel between sensation of instability in the current world around and the attempts to imbalance the exhibition space itself. The installation taking over the gallery is comprised of instable architectural elements and coded video footage, both of which invoke a banal yet romantic gesture of decay. Pulkkinen sets up a comparison between the physical gestures of falling down and the simulated images of an algorithmic landscape. The estranged surrounding is marked by manipulative gestures drawn from digitally enhanced experience – manipulations of time and keying out. The volatile color of chroma key, the blue of the digital television, is the mirror where the deceptive illusions are projected. It’s the sky and the sea of 21st century.
Resonating throughout this choreography of decay is the last movement of Beethoven’s 9th Symphony – called Ode to Joy – weaving together popular culture, European politics and traditions of protest in the modern history.
Anssi Pulkkinen (b.1982) lives and works in Helsinki. He has received an MFA at the Academy of Fine Arts in Helsinki, where he is currently working on his DFA degree. In his recent artistic research, he has actively been exploring the relation between ruins and spatial experience. In his larger practice, Pulkkinen is interested in altering the forms and functions of reality. His work is characterized by a somewhat detached observation of our daily living environment; how we relate to buildings or imagine space. Distortion of normalcy is his preferred modus operandi. Using travesty or mimicry, his works disguise themselves as elements from a familiar environment.