Artist talk
Torstaina 4.3.2021 klo 17.00
Huom. Keskustelu käydään englanniksi.
Rekisteröidy tapahtumaan Zoom-linkin kautta:
https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0qc-CrpzgoEtaFAmbBpbZal-HB4xoImr-Q
Mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) -näyttelyn kuraattori Franciska Zólyom ja äänitaiteilija Jessica Ekomane keskustelevat yhdessä Titanikin toiminnanjohtajan Mirjami Schuppertin kanssa Tribute to Whistle -teoksesta, joka on alun perin luotu 2019 Venetsian biennaalin Saksan paviljonkiin.
______________________________________________
Natascha Süder Happelmann tuo teoskokonaisuuden Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) kautta Euroopan pakolaisleirit Titanikiin. Teos sai ensiesityksensä vuonna 2019 osana Venetsian Biennaalia, missä se koostui suuresta installaatiosta, jonka rakenteelliset, veistokselliset ja äänielementit avasivat tilan välittömälle somaattiselle kokemukselle.
Rakennustelineistä kasattuun rakennelmaan sijoitetun monikanavaisen ääniteoksen Tribute to Whistle, joka on Titanikissa kuunneltavissa vinyylilevylle taltioituna, on luonut eri musiikillisista traditioista ja taustoista tulevat kuusi muusikkoa ja säveltäjää: Jessica Ekomane, Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji ja Elnaz Seyedi. Pillien kirkkaista, vihlovista äänistä kutoutuu monimuotoinen rytmien ja äänten verkko, joka on saanut inspiraationsa pakolaisten matkallansa käyttämistä viestimisen keinoista.
Ääniteoksen rinnalla Titanikissa esitetään kolmen videon kokonaisuus, joka johdattaa katsojan Puglian tomaattiplantaasien ja Trapanin sataman pelastusalusten kautta Baijerin pakolaisleireille (Ankerzentren), merkaten pakolaisten kulkeman matkan. Näyttelyssä on lisänä Saksan paviljongin katalogi, jonka on suunnitellut Maziyar Pahlevan ja julkaissut Archive Books (2019).
Kuraattori: Franciska Zólyom
Yhteistyössä Goethe-Institut Finnlandin kanssa. Näyttelyä on tukenut Turun Ekotori.
Kuva: Jasper Kettner
Jessica Ekomane on ranskalaissyntyinen Berliinissä asuva elektromuusikko ja äänitaiteilija, jonka työskentely perustuu live-esityksiin ja installaatioihin. Hänen nelikanavaiset esityksensä, joille on ominaista fyysinen vaikutus, etsivät katarttista vaikutusta psykoakustisen vuorovaikutuksen, rytmisten rakenteiden havaitsemisen sekä melun ja melodian vaihtelun kautta. Hänen jatkuvasti muuttuvat ja mukaansatempaavat äänimaisemansa perustuvat kysymyksiin yksilöllisen käsityksen ja kollektiivisen dynamiikan suhteesta tai kuunteluodotusten ja niiden yhteiskunnallisten juurien tutkimisesta.
Jessica Ekomane on yksi kuudesta säveltäjästä, jotka Natascha Süder Happelmann on valinnut yhteistyökumppaneikseen installaatioonsa Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) Venetsian biennaalin saksalaiseen paviljonkiin vuonna 2019. Arts (Omaha. Hän julkaisi debyyttialbuminsa Multivocal Important Records -levyllä vuonna 2019. Hänen teoksiaan on esitetty eri instituutioissa ympäri maailmaa, kuten CTM-festivaalilla (Berliini), Ars Electronicassa (Linz), Dommunessa (Tokio) tai Bemis Center for Contemporary Artsissa (Omaha). www.jessicaekomane.com
Franciska Zólyom on taidehistorioitsija ja kuraattori. Vuodesta 2012 hän on toiminut Galerie für Zeitgenössische Kunstin (GfZK) johtajana Leipzigissä, Saksassa.
1997–1999 hän työskenteli kuraattorina Museum Ludwig Budapestissa. Työskenneltyään stipendiaattina Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwartissa Berliinissä (2001 ja 2003/4) hän siirtyi johtamaan Institute of Contemporary Artia Dunaújvárosissa, Unkarissa. Siellä hän työskenteli yhdessä useiden kansainvälisten taiteilijoiden kanssa, mukaan lukien Gilbert Hage, Tamás Kaszás, Tilo Schulz, Sean Snyder ja Technika Schweiz, sekä aloitti monia paikka- ja kontekstisidonnaisia näyttelyitä sekä tutkimusprojekteja. Kaupunki ilman keskustaa (Stadt ohne Zentrum) ja Stalking Utopia –projektit palaavat takaisin ideologioiden tilallisuuden pariin. Vapaana kuraattorina hän on kuratoinut näyttelyt Lajos Kassákin Botschafter der Avantgarde (Edit Sasvárin kanssa) ja Agents and Provocateurs (Beáta Hockin kanssa), joka kertoo protestien taiteellisista ilmaisumuodoista.
GfZK:ssa hän on kuratoinut mm. seuraavia: Little Warsaw: Kampf um die innere Wahrheit ja Dainius Liskeviciusin Museum (2012), James Langdonin School for Design Fiction (2013), Kreativitätsübungen Dóra Hegyin ja Zsuzsa Lászlón kanssa, 2014), Experimental Jetset: Provo Station (2016), Céline Condorellin Wall to Wall (2017), Gaudiopolis ja Versuch einer guten Gesellschaft (OFF Biennale Budapest, 2018).
Useiden vapaaehtoistehtävien lisäksi hän käyttää aikaansa koulutus- ja kulttuuripoliittisten linjausten työstämiseen.
Natascha Süder Happelmann | mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) | 12.2.–7.3.2021
Artist talk
Torsdag den 4 mars 2021 kl. 17:00
OBS! Artist talk hålls på engelska.
Registrera dig till evenemanget via Zoom:
https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0qc-CrpzgoEtaFAmbBpbZal-HB4xoImr-Q
Mobile Hörstation Ankersentrum (Surviving in the Ruinous Ruin) –utställningens kurator Franciska Zólyom och ljudkonstnären Jessica Ekomane kommer att diskutera med Titaniks verksamhetsledare Mirjami Schuppert verket Tribute to Whistle, ursprungligen skapat för den tyska paviljongen i Venedigbiennalen 2019.
____________________________________________
Med Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) tar Natascha Süder Happelmann Europas flyktingläger till Titanik. Konstverket ställdes först ut vid Venedigs biennal i 2019 som en storskalig installation som sammanförde olika element: skulpturala, strukturella och ljudelement. Installationen öppnade utrymmet för en omedelbar somatisk upplevelse.
Tribute to Whistle, ett ljudkonstverk installerat som en del av en byggnadsstruktur i Venedig, kan lyssnas i Titanik på vinylplatta. Flerkanalstycket skapades av musiker och kompositörer Jessica Ekomane, Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji och Elnaz J Seyedi; alla kommer från olika musikaliska bakgrunder och genrer. Huvudinstrumentets skarpa och skärande ton, visselpipan, bearbetas till en mängd olika rytmer och ljud som har fått sin inspiration från flyktingarnas olika sätt att kommunicera under resan.
Vid sidan av ljudkonstverket, finns tre videoverk som tar åskådaren till Ankersentrum eller Ankerzentren, transitläger för asylsökande i Bayern, genom tomatplantager i Puglia och ett räddningsfartyg i Trapanis tullhamn.
Med utställningen följer publikationen Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin), designad av Maziyar Pahlevan och publicerad av Archive Books (2019).
Kurator: Franciska Zólyom
I samarbete med Goethe-Institut Finnland. Utställningen har fått stöd av Turun Ekotori.
Foto: Jasper Kettner
Natascha Süder Happelmann | mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) | 12.2.–7.3.2021
Artist talk
Torsdag den 4 mars 2021 kl. 17:00
OBS! Artist talk hålls på engelska.
Registrera dig till evenemanget via Zoom:
https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0qc-CrpzgoEtaFAmbBpbZal-HB4xoImr-Q
Mobile Hörstation Ankersentrum (Surviving in the Ruinous Ruin) –utställningens kurator Franciska Zólyom och ljudkonstnären Jessica Ekomane kommer att diskutera med Titaniks verksamhetsledare Mirjami Schuppert verket Tribute to Whistle, ursprungligen skapat för den tyska paviljongen i Venedigbiennalen 2019.
____________________________________________
Med Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) tar Natascha Süder Happelmann Europas flyktingläger till Titanik. Konstverket ställdes först ut vid Venedigs biennal i 2019 som en storskalig installation som sammanförde olika element: skulpturala, strukturella och ljudelement. Installationen öppnade utrymmet för en omedelbar somatisk upplevelse.
Tribute to Whistle, ett ljudkonstverk installerat som en del av en byggnadsstruktur i Venedig, kan lyssnas i Titanik på vinylplatta. Flerkanalstycket skapades av musiker och kompositörer Jessica Ekomane, Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji och Elnaz J Seyedi; alla kommer från olika musikaliska bakgrunder och genrer. Huvudinstrumentets skarpa och skärande ton, visselpipan, bearbetas till en mängd olika rytmer och ljud som har fått sin inspiration från flyktingarnas olika sätt att kommunicera under resan.
Vid sidan av ljudkonstverket, finns tre videoverk som tar åskådaren till Ankersentrum eller Ankerzentren, transitläger för asylsökande i Bayern, genom tomatplantager i Puglia och ett räddningsfartyg i Trapanis tullhamn.
Med utställningen följer publikationen Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin), designad av Maziyar Pahlevan och publicerad av Archive Books (2019).
Kurator: Franciska Zólyom
I samarbete med Goethe-Institut Finnland. Utställningen har fått stöd av Turun Ekotori.
____
Franciska Zólyom är konsthistoriker och kurator. Sedan 2012 har hon jobbat som verksamhetsledare i Galerie für Zeitgenössische Kunst (GfZK) i Leipzig, Tyskland.
Från 1997 till 1999 arbetade hon som kurator på Ludwig Museum i Budapest. Efter hon hade arbetat som stipendiat vid Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart i Berlin (2001 och 2003/4) blev hon verksamhetsledare för Institute of Contemporary Art i Dunaújváros, Ungern. Där arbetade hon med flera internationella artister, inkl. Gilbert Hage, TamásKaszás, Tilo Schulz, Sean Snyder och Technika Schweiz och inledde många plats- och kontextspecifika utställningar och forskningsprojekt. Staden utan centrum (Stadt ohne Zentrum) och Stalking Utopia-projekten återvänder till ideologernas rumlighet. Som frilanskurator har hon kuraterat utställningarna av Lajos Kassáks Botschafter der Avantgarde (med Edit Sasvári) och Agents and Provocateurs (med Beáta Hock), som talar om protesternas konstnärliga uttryck.
På GfZK har hon bland annat kuraterat: Little Warszawa: Kampf um die Innere Wahrheit och: Museum (2012) av Dainius Liskevicius, School for Design Fiction (2013) av James Langdon, Kreativitätsübungen (med Dóra Hegyi och Zsuzsa László, 2014), Experimental Jetset: Provo Station (2016), Wall to Wall (2017) av Céline Condorelli, Gaudiopolis och Versuch einer guten Gesellschaft (OFF Biennale Budapest, 2018).
Förutom flera volontäruppgifter lägger hon sin tid på att arbeta med utbildnings- och kulturpolitik.
Natascha Süder Happelmann | mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) | 12.2.–7.3.2021
Artist talk
Thursday 4 March 2021 at 5 pm
Register for the event via Zoom: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0qc-CrpzgoEtaFAmbBpbZal-HB4xoImr-Q
The curator Franciska Zólyom and sound artist Jessica Ekomane of the exhibition Mobile Hörstation Ankersentrum (Surviving in the Ruinous Ruin) will discuss with the director of Titanik, Mirjami Schuppert the piece Tribute to Whistle, originally created for the German pavilion of the Venice Biennale 2019.
With Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) Natascha Süder Happelmann brings Europe’s asylum seekers’ camps to Titanik. The artwork was first exhibited as a large-scale installation bringing together sculptural, structural and sound elements at Venice Biennale in 2019. The installation provided an instantaneous somatic experience.
The sound piece, Tribute to Whistle, which was in Venice installed as part of a scaffolding structure, can be listened to on LP record at Titanik. The multi-channel work was created by musicians and composers Jessica Ekomane, Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji and Elnaz J Seyedi, who come from various musical backgrounds and genres. The piercing tone of the main instrument, the whistle, is processed into a variety of rhythms and sounds. The work has been inspired by refugees’ method of communication during their journey.
At Titanik, alongside the sound piece are three video works leading the way to the Ankersentrum, or Ankerzentren, transit camps for asylum seekers in Bavaria, through tomato plantations in Puglia and a rescue ship in the customs port of Trapani.
Accompanying the exhibition is the publication Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin), designed by Maziyar Pahlevan and published by Archive Books (2019).
Curator: Franciska Zólyom
In collaboration with Goethe-Institut Finnland. The exhibition has been supported by Turun Ekotori.
Jessica Ekomane is a French-born and Berlin-based electronic musician and sound artist. Her practice unfolds around live performances and installations. Her quadraphonic performances, characterized by their physical affect, seek a cathartic effect through the interplay of psychoacoustics, the perception of rhythmic structures and the interchange of noise and melody. Her ever-changing and immersive sonic landscapes are grounded in questions such as the relationship between individual perception and collective dynamics or the investigation of listening expectations and their societal roots. Jessica Ekomane is one the six composers chosen as collaborators by Natascha Süder Happelmann for her installation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin at the German pavilion of the Venice Biennale 2019. She released her debut album, Multivocal, on Important Records in 2019. Her work has been presented in various institutions worldwide such as CTM festival (Berlin), Ars Electronica (Linz), Dommune (Tokyo) or Bemis Center for Contemporary Arts (Omaha).
www.jessicaekomane.com
Franciska Zólyom is an art historian and curator. Since 2012, she has been the director of the Galerie für Zeitgenössische Kunst (GfZK) in Leipzig, Germany.
From 1997 to 1999 she worked as a curator at the Museum Ludwig in Budapest. After working as a fellow at the Hamburger Bahnhof – Museum for Contemporary Art in Berlin (2001 and 2003/4), she moved to head the Institute of Contemporary Art in Dunaújváros, Hungary. There she worked with several international artists, including Gilbert Hage, Tamás Kaszás, Tilo Schulz, Sean Snyder, and Technika Schweiz, and initiated many site and context specific exhibitions and research projects. The City Without a Center (Stadt ohne Zentrum)and Stalking Utopia projects return to the spatiality of ideologies. As a freelance curator, she has curated exhibitions Agents and Provocateurs (with Beáta Hock), about the artistic expressions of the protests, and Lajos Kassák: Botschafter der Avantgarde (with Edit Sasvári).
At GfZK she has curated, among others: Little Warsaw: Kampf um die Innere Wahrheit and Dainius Liskevicius: Museum (2012), James Langdon: School for Design Fiction (2013), Kreativitätsübungen (with Dóra Hegyi and Zsuzsa László, 2014), Experimental Jetset: Provo Station (2016), Céline Condorelli: Wall to Wall (2017), Gaudiopolis, and Versuch einer guten Gesellschaft (OFF Biennale Budapest, 2018).
In addition to several honorary duties, she spends her time working on educational and cultural policies.