FIN
Filipa César
Binta Diaw
Red Forest
M{if}n kirjaston Chimurenga kokoelma
Kuraattori: Giovanna Esposito Yussif
Museum of Impossible Formsin nykyinen ohjelmisto ja tutkimuskehys a sea cannot exist without waves (2021–) on omistettu uudelle internationalismille sekä transnationalistisille feministisille metodologioille, jotka purkavat kolonialismin perintöä kuvitellakseen ja luodakseen huolenpitoon ja vastavuoroisuuteen perustuvia sosioekologisia tulevaisuuksia. M{if}:n tämänhetkinen ohjelmallinen suuntaus keskittyy diasporasta kertyneen tiedon, translokaalien kokemusten ja episteemisen moniarvoisuuden vahvistamiseen yhteisen hyvinvointimme välttämättöminä edellytyksinä. Titanikissa nähtävä näyttely and plant seeds for a different way of living.*esittelee välähdyksiä taiteilijoista ja taidekollektiiveista, jotka osaltaan edustavat M{if}:n ajattelun suuntauksia, joissa unelmoidaan, kehitetään poetiikkaa ja käytäntöjä, jotka pyrkivät kolonisoimattomien kognitiivisten alueiden vaalimiseen. Näyttelyssä esillä olevat taiteilijat käyttävät koviakin metodeja ja kontekstisidonnaisia oppeja ajaessaan yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä muutoksia. Taide on heidän aseensa ja käytännön keinonsa oikeudenmukaisuuden puolesta käytävässä taistelussa.
* Ote Robin DG Kellyltä, sitaatti teoksessa Uhuru Phalafala, Home Is Where The Music Is, Chimurenga, 2021: “creating a world of pleasure, not just to escape everyday brutalities of capitalism, patriarchy, and white supremacy, but to build a community, establish fellowship, play and laugh and plant seeds for a different way of living.”
Biot:
Filipa César on dokumenttielokuvan fiktiivisistä piirteistä ja liikkuvaan kuvaan liittyvästä politiikasta ja poetiikasta kiinnostunut taiteilija ja elokuvantekijä. Vuodesta 2011 lähtien César on tutkinut Guinea-Bissaun vapautusliikkeen imaginaareja [arvoja, joilla he hahmottavat maailmaa] ja sen kognitiivisia voimavaroja kehittäen tutkimusta meneillään olevaksi kollektiiviseksi projektiksi “Luta ca caba inda”. Teos käsittää 16 mm:n elokuvia, digitaalisia arkistoja, videoita, seminaareja, näytöksiä, julkaisuja sekä jatkuvaa yhteistyötä taiteilijoiden, teoreetikkojen ja aktivistien kanssa.
Césarin tyylilajien rajoja koetteleva työskentelynsä yhdistää nykyisiä ja historiallisia diskursseja hänen elokuva- ja videoteoksissaan, kirjoituksissaan ja julkaisuissaan. Hän on erityisen kiinnostunut militantista elokuvasta sekä liikkuvan kuvan ja käytettyjen teknologioiden poliittisesta ulottuvuudesta. Hän on ollut mukana perustamassa Mediateca Onshore -arkistohanketta ja oppimispaikkaa esi-isien, luonnon ja ihmisten kanssa Guinea-Bissaussa. Hän on elokuva- ja videokuvauksen professori Merz Academyssä. César asuu ja työskentelee Berliinissä.
Chimurenga on Ntone Edjaben vuonna 2002 perustama pan-afrikkalainen kirjallisuuden, taiteen ja politiikan alusta. Chimurenga kokoaa yhteen lukemattomia ääniä eri puolilta Afrikkaa ja diasporaa. Se toimii monessa eri muodossa innovatiivisena foorumina, jossa afrikkalaiset esittävät vapaita ajatuksia ja poliittista pohdintaa Afrikasta. Tuotantoon kuuluvat kulttuuri-, taide- ja poliittinen aikakauslehti Chimurenga Magazine; The Chronic -niminen neljännesvuosittain ilmestyvä broadsheet-lehti; Chimurenga Library – jatkuvaa tiedon tuottamista ja arkistointia koskeva keksintö, jonka tavoitteena on kirjaston uudelleenajattelu; African Cities Reader – joka toinen vuosi ilmestyvä julkaisu afrikkalaisesta urbaanista elämästä sekä Pan African Space Station (PASS) – nettiradioasema ja pop-up-studio.
Toiminnan tavoitteena ei ole ainoastaan tuottaa uutta tietoa, vaan pikemminkin ilmaista maailmamme intensiteettiä, ottaa haltuun nämä voimat sekä ryhtyä toimiin. Tämä on vaatinut rajojen venyttämistä, sillä jos emme siirrä muotoa ja sisältöä jo olemassa olevaa pidemmälle, toistamme vain alkuperäistä – kolonisoitua – muotoa. Työ ei vaadi ainoastaan uusia kysymyksenasetteluja, vaan myös omanlaisensa työkalupakin, jonka avulla voimme käsitellä lentolinjoja, haurautta ja epävarmuutta sekä sitä iloa, luovuutta ja kauneutta, jotka määrittelevät afrikkalaisen nykyelämän. Kuten Fela asian yksinkertaisesti ilmaisee: who no know go know.
Binta Diaw on taiteilija, joka asuu ja työskentelee Milanossa, Italiassa. Diaw on valmistunut Accademia di Belle Arti di Brerasta Milanossa ja École Supérieure d’Art et Design-Grenoblesta, Grenoblessa. Binta Diawin plastinen tutkimus näyttäytyy usein eri kokoisten installaatioiden muodossa, niiden ollessa osa filosofista pohdintaa nykymaailmaa määrittävistä yhteiskunnallisista ilmiöistä, kuten siirtolaisuudesta, kuulumisen käsitteestä tai identiteettikysymyksestä. Ruokkien tutkimustaan intersektionaalisuutta ja feminismiä koskevilla puheenvuoroilla Diaw vie meidät tutkimaan identiteetin useita tasoja: hänen omaa identiteettiään mustana naisena eurooppalaistuneessa maailmassa, meidän identiteettejämme sekä identiteettejä jatkuvassa historioiden ja maantieteiden risteymissä.
Taiteilijan teoksia on ollut esillä seuraavissa näyttelyissä: Les Filons Géologiques, Palazzo Accursio (Bologna, 2021); Museo Novecento (Firenze, 2021); Dïà s p o r a, Galerie Cécile Fakhoury, (Abidjan, 2021); School of Water-Mediterranea, Young Artists Biennale (San Marino, 2021); I have this memory, it is not my own, Galerie Cécile Fakhoury (Dakar, 2020); Waves Between Us, Sandretto Re Rebaudengo Foundation (Guarene, 2020); Nero Sangue, MAGA Museum (Gallarate, 2020); In Search of Our Ancestor’s Garden (Milan, 2020); Soil is an Inscribed Body, Savvy Contemporary (Berlin, 2019).
Red Forest -kollektiivi yhdistää tutkimusta, taidetta, poliittista mielikuvitusta ja sosiaalisia toimia, jotka edistävät transformatiivista oikeudenmukaisuutta ja ekologisia hyvityksiä. Vuonna 2021 he aloittivat mannertenvälisen tutkimuksen, jossa keskitytään nykyaikaisen louhinta- ja datifikaatio-prosessien välisiin yhtymäkohtiin. Red Forest kokoaa ja organisoi työnsä siten, että kollektiivisen vastavuoroisuuden ja keskinäisen riippuvuuden infrastruktuurit ovat todellinen mahdollisuus. Heidän tutkimuksensa edistää Energeettisen Materialismin teoreettista kontekstia, jonka avulla he voivat konseptoida kiireellisiä kulttuurisia ja sosiaalisia prosesseja, jotka liittyvät elämän puolustamiseen ja moniarvoisen tulevaisuuden rakentamiseen arvokkaassa virrassa. Red Forestia ovat mobilisoineet David Muñoz Alcántara, Diana McCarty, Mijke van der Drift ja Oleksiy Radynski siitä lähtien, kun heidän kollektiiviset käytäntönsä osuivat yhteen vuosien 2019–2020 BAK-apurahajakson aikana Utrechtissa. Koneen Säätiön Fellowship-ohjelman aikana vuonna 2021 he aloittivat Energetic Materialism Laboratory -hankkeen.
Red Forest on taiteilijoiden, aktivistien, tutkijoiden, mediatuottajien, elokuvantekijöiden, filosofien, kasvattajien ja aikamatkailijoiden kasvava kokoonpano, joka tekee monialaisia projekteja. He ovat Goethe-instituutin tilaaman Saksan paviljongin taiteelliset johtajat 23. Triennale di Milanossa vuonna 2022.
Museum of Impossible Forms
Museum of Impossible Forms – M{if} on Kontulassa, Itä-Helsingissä sijaitseva kulttuurikeskus: se kokoaa yhteen sellaisia yhteisöjä ja taide- ja kulttuurialan tekijöitä, jotka uskovat tarpeeseen rakentaa antikoloniaalisia, antipatriarkaalisia ja antifasistisia sitoumuksia ja tulevaisuuksia. Vuodesta 2021 M{if}:n taiteellisena johtaja on toiminut Giovanna Esposito Yussif.
Vuonna 2017 ovensa avannut M{if} on kehittynyt dynaamiseksi avoimeksi tilaksi, joka toteuttaa käytännössä dekolonialistisia sekä queer- ja intersektionaalisia feministisiä arvoja. Tilasta on muodostunut heterogeeninen alusta, missä käsitellään kokeellisia, marginaalisia ja toisaalta tulleiden ilmaisujen muotoja. Siitä on tullut kokemusten, kriittisen ajattelun ja radikaalin mielikuvituksen laboratorio. Viimeisten neljän vuoden aikana M{if} on luonut lukuisia tapahtumia ja merkittäviä interventioita elokuvan, performanssin, musiikin, spoken wordin, teorian, kuvataiteen, sosiaalisesti sitoutuneiden ja aktivismiin perustuvien käytäntöjen sekä pedagogiikan alalla. Siitä on tullut korvaamaton resurssi migraatiolähtöiselle tiedolle sekä nykytaiteen ja vaihtoehtopedagogiikan tukikohta Itä-Helsinkiin. Se kokoaa yhteen kansainvälisiä ja kotimaisia yhteisöjä.
EN
Filipa César
Binta Diaw
Red Forest
M{if}’s Library Chimurenga collection
Curated by Giovanna Esposito Yussif
Museum of Impossible Forms’ current program and research framework a sea cannot exist without waves (2021–) is dedicated to new internationalisms and transnational feminist methodologies, deconstructing the legacies of coloniality in order to imagine and create socio-ecological futures based on care and reciprocity. M{if}’s present programmatic direction focuses on amplifying diasporic knowledge(s), translocal experiences, and epistemic plurality as necessary conditions for our collective wellbeing. The unfolding exhibition for Titanik and plant seeds for a different way of living* presents a glimpse of some of the artists and art collectives engaging with M{if}’s research streams, developing moments of study, to dream, develop praxes and poetics that may nurture uncolonized cognitive territories. The artists presented engage with militant methods and context-based learnings to quest social and environmental transformations, with art as a spear of political engagement and praxis within the struggles for justice.
* Excerpt from Robin DG Kelly, quoted in Uhuru Phalafala, Home Is Where The Music Is, Chimurenga, 2021: “creating a world of pleasure, not just to escape everyday brutalities of capitalism, patriarchy, and white supremacy, but to build a community, establish fellowship, play and laugh and plant seeds for a different way of living.”
Bios:
Filipa César is an artist and filmmaker interested in the fictional aspects of the documentary film and the politics and poetics inherent to moving image. Since 2011, César has been looking into the imaginaries of the Guinea-Bissau’s Liberation Movement and its cognitive potencies, developing that research into the ongoing collective project “Luta ca caba inda”. The resulting body of work comprises 16 mm films, digital archives, videos, seminars, screenings, publications, ongoing collaborations with artists, theorists and activists.
César’s genre bending work bridges contemporary and historical discourses in her film and video work, as well as in her writing and publications. She is particularly interested in militant cinema and the political dimension of the moving image and the technologies used. She co-founded the Mediateca Onshore, an archival project and a place of learning with ancestors, nature and people in Guinea Bissau. She is Professor of Film and Video at Merz Academy. César lives and works in Berlin.
Chimurenga, a pan African platform of writing, art and politics founded by Ntone Edjabe in 2002. Drawing together a myriad voices from across Africa and the diaspora, Chimurenga takes many forms operating as an innovative platform for free ideas and political reflection about Africa by Africans. Outputs include a journal of culture, art and politics of the same name (Chimurenga Magazine); a quarterly broadsheet called The Chronic; the Chimurenga Library – an ongoing invention into knowledge production and the archive that seeks to re-imagine the library; the African Cities Reader – a biennial publication of urban life, Africa-style; and the Pan African Space Station (PASS) – an online radio station and pop-up studio.
The aim of these activities is not just to produce new knowledge, but rather to express the intensities of our world, to capture those forces and to take action. This has required a stretching of the boundaries, for unless we push form and content beyond what exists, then we merely reproduce the original form – the colonized form, if you will. It requires not only a new set of questions, but its own set of tools; new practices and methodologies that allow us to engage the lines of flight, of fragility, the precariousness, as well as joy, creativity and beauty that defines contemporary African life. As Fela puts it, simply: who no know go know.
Binta Diaw is an artist who lives and works in Milan, Italy. Diaw graduated from the Accademia di Belle Arti di Brera in Milan and the École Supérieure d’Art et Design- Grenoble, in Grenoble. Often declined in the form of installations of various sizes, Binta Diaw’s plastic research is part of a philosophical reflection on the social phenomena that define our contemporary world, such as migration, the notion of belonging or the question of identity. By fueling her research through contributions on intersectionality and feminism, Binta Diaw takes us into the exploration of multiple levels of identity; hers as a black woman in a Europeanized world, ours and that of a continuous crossroads of histories and geographies.
Binta Diaw’s work has been exhibited in Les Filons Géologiques, Palazzo Accursio (Bologna, 2021); Museo Novecento (Firenze, 2021); Dïà s p o r a, Galerie Cécile Fakhoury, (Abidjan, 2021); School of Water-Mediterranea, Young Artists Biennale (San Marino, 2021); I have this memory, it is not my own, Galerie Cécile Fakhoury (Dakar, 2020); Waves Between Us, Sandretto Re Rebaudengo Foundation (Guarene, 2020); Nero Sangue, MAGA Museum (Gallarate, 2020); In Search of Our Ancestor’s Garden (Milan, 2020); Soil is an Inscribed Body, Savvy Contemporary (Berlin, 2019).
Red Forest is a collective that grounds together research, art, political imagination, and social actions thriving for transformative justice and ecological reparations. In 2021 they initiated a pan-continental research focusing on the intersections between contemporary extractivism and datification processes. Red Forest assembles and organises their work with infrastructures of collective reciprocity and interdependency as actual potentiality. Their research contributes to the theoretical framework of Energetic Materialism to conceptualise urgent cultural and social processes in the defence of life and the construction of pluriversal futures in dignified flux. Red Forest is mobilized by David Muñoz Alcántara, Diana McCarty, Mijke van der Drift and Oleksiy Radynski, after their collective practises collided during a 2019-2020 BAK Fellowship in Utrecht; and started the Energetic Materialism Laboratory as Kone Fellows 2021.
Red Forest unfolds as a growing constellation of artists, activists, researchers, media producers, filmmakers,philosophers, educators and time travellers making interdisciplinary projects. They are currently the Artistic Directors for the German Pavilion at the 23rd Triennale di Milano, 2022, commissioned by Goethe Institute.
About Museum of Impossible Forms
Museum of Impossible Forms – M{if} is a cultural center located in Kontula, East Helsinki, and the coming together of communities of art and cultural workers who believe in the need for building anticolonial, antipatriarchal, and non-fascist commitments and futures. Giovanna Esposito Yussif is M{if}’s Artistic Director since 2021.
Opening its doors in 2017 M{if} has unfolded as a dynamically open space that puts into practice decolonial, queer and intersectional feminist values; as a heterogeneous platform to engage with experimental, marginal, and migrant forms of expression; and as a laboratory for experiences, critical thought, and radical imagination. In the past four years it has developed numerous events and significant interventions in cinema, performance, music, spoken word, theory, visual arts, socially engaged and activism-based practices, and pedagogy. It has become an indispensable resource for migrant knowing and a stronghold for contemporary art and alternate pedagogies in East Helsinki, congregating international and domestic communities.
SVE
Filipa César
Binta Diaw
Red Forest
M{if}:s samling Library Chimurenga
Kurator: Giovanna Esposito Yussif
Museum of Impossible Forms aktuella program och forskningsram a sea cannot exist without waves (2021–) är tillägnade de nya internationalismer och transnationella feministiska metodologier som monterar ner arvet från kolonialismen, och har som syfte att föreställa sig och skapa socioekologiska framtider byggda på omsorg och växelverkan. M{if}:s nuvarande programinriktning fokuserar på ökad kunskap om diasporan, på erfarenheter av förflyttning och epistemisk mångfald som nödvändiga förutsättningar för vårt välbefinnande. Utställningen and plant seeds for a different way of living som visas på Titanikpresenterar glimtar av konstnärer och konstkollektiv som engagerar sig i M{if}:s forskningsriktningar, där man utvecklar drömmar, praxis och poetik för att värna om okoloniserade kognitiva områden. Utställningens konstnärer använder även militanta metoder och kontextbaserad kunskap för att söka sociala och miljömässiga förändringar. Konsten är spjutet i deras politiska engagemang och delaktighet i kampen för rättvisa.
* Citat av Robin DG Kelly i verket Uhuru Phalafala, Home Is Where The Music Is, Chimurenga, 2021: “creating a world of pleasure, not just to escape everyday brutalities of capitalism, patriarchy, and white supremacy, but to build a community, establish fellowship, play and laugh and plant seeds for a different way of living.”
Bios:
Filipa César är en konstnär och filmskapare som intresserar sig för dokumentärens fiktiva dimensioner och för den politik och poetik som finns inneboende i den rörliga bilden. Sedan är 2011 har César forskat i Guinea-Bissaus frigörelserörelses fantasivärld [dess riktlinjer för att gestalta världen] och dess kognitiva potential, och vidareutvecklat denna forskning till det pågående kollektiva projektet “Luta ca caba inda”. Verket består av 16millimetersfilm, digitala arkiv, videor, seminarier, visningar, publikationer och kontinuerligt samarbete med konstnärer, teoretiker och aktivister.
Césars genreöverskridande arbetssätt gör att samtida och historisk diskurs förenas i hennes fil- och videoverk, hennes skrivande och publikationer. Hon är särskilt intresserad av militant film och av den rörliga bildens politiska dimension och den teknik som används. Hon var med och startade Mediateca Onshore, ett arkivprojekt och en plats för inhämtande av kunskap med förfäder, natur och människor i Guinea-Bissau. Hon fungerar som professor i film- och videoinspelning vid Merz Academy. César bor och arbetar i Berlin.
Chimurenga är en panafrikansk plattform för litteratur, konst och politik, grundad avNtone Edjaben år 2002. Chimurenga sammanför en myriad av röster från olika håll i Afrika och diasporan, och fungerar på många sätt som innovativ plattform för fria idéer och politiska reflektioner om Afrika, av afrikaner. I produktionen ingår Chimurenga Magazine, en tidskrift för kultur, konst och politik; den kvartalsvis utkommande broadsheet-tidskriften The Chronic; Chimurenga Library – en pågående innovation som handlar om produktion och arkivering och vill ta fram en ny syn på biblioteket; African Cities Reader – en publikation om afrikanskt urbant liv som utkommer vartannat år och Pan African Space Station (PASS) – en webbradiostation och pop-up studio.
Avsikten med verksamheten är inte enbart att producera ny kunskap, utan snarare att ge uttryck för intensiteten i vår värld, ta dessa krafter i besittning och vidta åtgärder. Det har krävt att man tänjt på gränserna, för om vi inte flyttar form och innehåll bortom det som existerar, upprepar vi bara den ursprungliga – koloniserade – formen. Arbetet kräver inte enbart nya frågeställningar, utan också en egen uppsättning verktyg; nya arbetssätt och metoder som gör det möjligt för oss att greppa de linjer av flykt, skörhet och osäkerhet, liksom de av glädje, kreativitet och skönhet som definierar samtida afrikanskt liv. Som Fela enkelt utrycker det: who no know go know.
Binta Diaw är en konstnär som bor och arbetar i Milano, Italien. Diaw är utexaminerad från Accademia di Belle Arti di Brera i Milano och École Supérieure d’Art et Design-Grenoble i Grenoble. Binta Diaws studium av det plastiska tar sig ofta uttryck som installationer av varierande storlek, och ingår i ett filosofiskt reflekterande över de sociala fenomen som definierar dagens värld, bland annat migration, begreppet tillhörighet eller frågan om identitet. Binta Diaw tillför sin forskning energi genom bidrag som rör intersektionalitet och feminism och låter oss på så vis upptäcka flera nivåer av identitet: hennes identitet som svart kvinna i den europeiserade världen, våra identiteter, och identiteterna vid korsvägarna där historierna och geografierna ständigt möts.
Verk av Binta Diaw har visats på följande utställningar: Les Filons Géologiques, Palazzo Accursio (Bologna, 2021); Museo Novecento (Firenze, 2021); Dïà s p o r a, Galerie Cécile Fakhoury, (Abidjan, 2021); School of Water-Mediterranea, Young Artists Biennale (San Marino, 2021); I have this memory, it is not my own, Galerie Cécile Fakhoury (Dakar, 2020); Waves Between Us, Sandretto Re Rebaudengo Foundation (Guarene, 2020); Nero Sangue, MAGA Museum (Gallarate, 2020); In Search of Our Ancestor’s Garden (Milan, 2020); Soil is an Inscribed Body, Savvy Contemporary (Berlin, 2019).
Red Forest är ett kollektiv som blandar forskning, konst, politisk fantasi och sociala handlingar som främjar transformativ rättvisa och ekologisk korrigering. År 2021 tog de initiativ till en interkontinental forskning som fokuserar på beröringspunkter mellan moderna gruvdrifts- och datafieringsprocesser. Red Forest samlar och organiserar sitt arbete så att infrastrukturer av kollektiv växelverkan och ömsesidigt beroende är en verklig potential. Deras forskning bidrar till den Energetiska Materialismens teoretiska ram, med vars hjälp de konceptualiserar brådskande kulturella och sociala processer som anknyter till försvaret av livet och byggandet av en pluralistisk framtid i ett värdigt flöde. Red Forest mobiliseras av David Muñoz Alcántara, Diana McCarty, Mijke van der Drift och Oleksiy Radynski, sedan deras kollektiva arbetssätt kolliderade under tiden som BAK-stipendiater 2019–2020 i Utrecht. Under deras tid med Konestiftelsens Fellowship-program år 2021 inledde de projektet Energetic Materialism Laboratory.
Red Forest är en växande konstellation av konstnärer, aktivister, forskare, medieproducenter, filmmakare, filosofer, pedagoger och tidsresenärer som arbetar med multidisciplinära projekt. De är konstnärliga ledare för den av Goethe-institutet beställda tyska paviljongen vid den 23:e Milanotriennalen 2022.
Museum of Impossible Forms
Museum of Impossible Forms – M{if} är ett kulturcentrum i Gårdsbacka i östra Helsingfors som sammanför sådana grupper och aktörer inom konst- och kulturområdet som tror på att man behöver bygga antikolonialistiska, antipatriarkala och icke fascistiska förbindelser och framtider. Sedan år 2021 fungerar Giovanna Esposito Yussif som M{if}:s konstnärliga ledare.
M{if} slog upp sina dörrar år 2017 och har utvecklats till en dynamiskt öppen plats som omsätter sina dekolonialistiska, queera och intersektionella feministiska värden i praktiken; som heterogen plattform där man behandlar experimentella, marginella och migrerade uttrycksformer, och som ett laboratorium för erfarenheter, kritiskt tänkande och radikal fantasi. Under de senaste fyra åren har M{if} skapat en mängd evenemang och betydande interventioner inom film, performance, musik, spoken word, teori, bildkonst, pedagogik, socialt inriktat arbete och sådant som bygger på aktivism. M{if} har blivit en oersättlig resurs för kunskap om invandring och en bas för samtidskonst och alternativ pedagogik i östra Helsingfors, och sammanför internationella och inhemska sammanslutningar.