FIN
Tina Mariane Krogh Madsen (Tanska) on taiteilija ja tutkija, joka työskentelee performanssitaiteen, äänen, avoimen teknologian ja lähteiden parissa. Hänen praktiikkansa perustuu harjoitteluun ja yhteistyöhön filosofian ja ei-inhimillisen toimijuuden kanssa. Madsen on tällä hetkellä tohtorikoulutettavana Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa arkkitehtuurin laitoksella, jossa hän tutkii ympäristöä, eettis-esteettistä performanssitaidetta ja affektiivisia suhteita ilmastonmuutoksen kontekstissa. Hän on opiskellut taidekasvatusta Tanskassa College of Art, Crafts, and Designissa, ja suorittanut taidehistorian maisterintutkinnon Århusin yliopistossa.
Madsen on esiintynyt ja esittänyt teoksiaan kansainvälisesti erilaisissa muodoissa ja konteksteissa. Hän on perustanut performance protocols -nimisen nomadisen foorumin, joka toimii alustana opetukseen perustuvalle taiteelle ja yhteistyöprosesseille. Hän toimii myös foorumin kuraattorina. Hän on lisäksi Rensselaer Polytech Instituten (Yhdysvallat) Deep Listening -keskuksen sertifioima Deep Listening -fasilitaattori.
Madsenin taiteellinen työ perustuu vuoropuheluun ei-inhimillisen, pääasiassa geologisen ja mineraalisen materian kanssa sisältäen pohdintoja eri toimijoiden yhteyksistä ja yhteistyöpotentiaalista. Titanikin residenssin aikana Madsen työstää The Intensity of Matter – Affective Encounters in Environmental Performance Art -nimistä väitöskirjansa osiota. Se tulee manifestoitumaan Madsenin Matter-as-Collaborator Lab -tapahtumassa 27.10. Titanikin studiossa. Teos sisältää äänidialogeja materian kanssa, kenttätyön uudelleenaktivointia, kuunteluohjeita sekä inhimillisiä ja ei-inhimillisiä interventioita.
Nettisivut: http://tmkm.dk/
Tapahtuma: Matter-as-Collaborator Lab 27.10.2022 klo 18–20
Matter-as-collaborator on käsite ja menetelmä, joka on luotu osana Tina Krogh Madsenin väitöskirjatutkimusta. Sitä käytetään sen tutkimiseen, miten me moninaisina kehoina olemme läsnä ympäristössä ja miten ei-inhimilliset kehot voivat olla yhteistyökumppaneita ihmiskehojen kanssa ja affektiivisesti vastata toistensa toimiin. Tämän metodologisen lähestymistavan tavoitteena on luoda ei-subjektiivisia tiloja inhimillisten ja ei-inhimillisten ruumiiden välisille kohtaamisille, erityisesti geologisen aineksen ja äänen kanssa. Se on keino, jolla virittäytymisen ja kuuntelemisen kautta voi edesauttaa tietoisuutta muuttuvasta ympäristöstä sekä omaksua erilaisia tempoja ja kestoja.
Varta vasten luotua laboratorionomaista tilannetta käytetään prosessuaalisen lähestymistavan omaksumiseen. Tilanteessa yleisölle esitellään affektiivisen äänikokeiluja ja kutsutaan heidät myös osallistumaan siihen. Lähestymistapa haastaa perinteiset tieteellisen tutkimuksen ja tiedon tuottamisen menetelmät, ja kokeellisena laboratoriona se laajentaa käsityksiä siitä, miten yhteistoiminnallista oppimista voidaan tehdä yhdessä ei-inhimillisen kanssa.
EN
Tina Mariane Krogh Madsen (DK) is an artist and researcher who works between performance art, sound, open technology, and matter, in a mode of practising and collaborating with philosophy and nonhuman agency. Madsen is currently a doctoral candidate at Aalto University School of Arts, Design and Architecture (FI), researching in environmental, ethico-aesthetic performance art and affective relations in the context of climate change. Madsen has studied art and education at the College of Art, Crafts, and Design (DK), and holds a Master of Arts in Art History from Aarhus University (DK). Madsen has performed and presented their work internationally in many formats and contexts, and is the founder and curator of performance protocols, a nomadic platform for instruction-based art and collaborative processes. Madsen is further a certified Deep Listening facilitator from the Center for Deep Listening, Rensselaer Polytech Institute (US).
Madsen’s artistic work is anchored around a dialogue with nonhuman matter, primarily geological and mineral, and includes reflections on the agential connections and collaborative potentials of these agents. During the residency at Titanik, Madsen will be working on a part of their doctoral research which holds the title The Intensity of Matter – Affective Encounters in Environmental Performance Art. This part will manifest itself in a Matter-as-Collaborator Lab event on October 27 in the Titanik studio. This work includes sonic dialogues with matter, reactivation of fieldwork, listening scores, as well as human and nonhuman interventions.
Website: http://tmkm.dk/
Event: Matter-as-Collaborator Lab 27 October 2022, 6–8 pm
Matter-as-collaborator is a concept and method which is created in the framework Tina Mariane Krogh Madsen’s doctoral research to discuss how we as multiple bodies are present within an environment, and how nonhuman-bodies can be collaborators with human-bodies, as affective respondents to actions from each other. The aim of this methodological approach is to create nonsubjective relational spaces of encounters between bodies, human and nonhuman, specifically with geological matter and sound. It is a means to facilitate an awareness of the changing environment, to embrace different speeds and durations through attunement and listening.
The idea of a lab-setting is used to embrace a processual approach where the audience is introduced to and invited into a space of affective sonic experimentation. This challenges traditional methods of scientific research and knowledge-making and as an experimental laboratory, it expands the notions of how collaborative learning can be done together with the nonhuman.