Tomas Eller, David Muth, Axel Stockburger: Canned Laughter
4.–27.8.2017
Avajaiset to 3.8. 18-20
(FI)
Canned Laughter –ryhmänäyttelyssä nähdään valikoima Tomas Ellerin, David Muthin ja Axel Stockburgerin teoksia. Näyttelyn tematiikka käsittelee normalisoinnin ja laajenemisen voimia, jotka seuraavat nykyajan globalisaation muotoja.
Saavuttaakseen jatkuvan kasvun, pääoma on yhä kasvavassa määrin riippuvainen vallitsevista järjestelmistä ja käytänteistä, jotka pyrkivät takaamaan liiketoimen sulavuuden yli kansallisten ja paikallisten rajojen. Samalla kun kehityksen aineelliset vaikutukset voidaan osoittaa esimerkiksi teknologiaa, paperi- ja teollisuustavaroita määrittelevillä – ja alueellisten resurssien kaupallistamista optimoivilla – DIN-standardeilla, myös kulttuurisen ja poliittisen formatoinnin muodot ovat yhä useammin näkyvissä niin populaarikulttuurissa kuin nykytaiteessakin.
Kun nämä standardisoinnin muodot ovat jatkuvasti läsnä, ne arkipäiväistyvät ja muuttuvat huomaamattomiksi: aivan kuten viihdeohjelmissa tehokeinona käytetty ja katsojien reaktioita ohjaava taustanauru. Muodot löytävät tiensä alitajuntaan, jossa ne asuvat olettavan naturalisaation aavemaisina artefakteina. Purkitetusta naurusta muodostuu tämänkaltaisen viihteen ”luonnollinen” ilmapiiri.
Näyttelyn teokset kytkeytyvät kyseiseen ilmiöön eri näkökulmista ja käytännöistä. Thomas Ellerin teos hyödyntää avolouhoksissa käytettäviä metodeja kääntäen laajentumisen ja jakaantumisen visuaalisen prosessin, joka osoittaa tarkasti kohti sattumien väistämättömyyttä. David Muth tarkastelee keinokasvien avulla luonnonmukaisten lajien domestikaation esteettistä puolta. Axel Stockburgerin teoksessa lokalisoinnin prosessi muodostuu maailmanlaajuisten kulttuuristen narratiivien – kuten Pokemon universumin – seurauksena alkupisteeksi runoudelle, joka ylittää paikallisuuden rajat. Stockburgerin Transformer videoteokset kytkeytyvät cosplay-harrastukseen ja siihen miten maailmanlaajuinen ilmiö houkuttelee faneja luomaan oman fantasiauniversuminsa.
(ENG)
Tomas Eller, David Muth, Axel Stockburger: Canned Laughter
4.–27.8.2017
Opening Thursday 3.8. 6-8pm
Canned Laughter – a group exhibition composed of a selection of works by Tomas Eller (Vienna), David Muth (Turku/Vienna) and Axel Stockburger (Vienna). The show is concerned with the forces of expansion and normalisation, which accompany contemporary forms of globalisation.
In order to achieve continued growth, present day capital increasingly depends on the establishment and implementation of formats and protocols that guarantee smooth transactions across different national and local boundaries. While the material effects of this development are perfectly demonstrated by the introduction of DIN norms for technological devices, postage and container systems – optimising the commercialisation of regional resources – there also exist cultural and political forms of formatting that are increasingly visible, from popular culture to contemporary art. Just as the canned laughter, that we have become used to as a protocol of audience reactions, heavily deployed in the entertainment industries’ soap operas, these forms of standardisation are often so present that they are screened out by contemporary consumers of culture. Indeed, they often find their way into subconscious regions, where they reside as ghostly artifacts of a presumed naturalisation – canned laughter becomes the “natural” atmosphere of such forms of entertainment.
The works in this exhibition engage with these phenomena from a range of different perspectives and practices. Thomas Eller presents us with the visual translation of a process of expansion as disintegration that precisely points towards the unavoidable forces of contingency, making usage of techniques deployed in open-cast mining across the borders. David Muth deals with aesthetic protocols of domesticated natural forms, in his series of artificial flower decorations provided by a global lifestyle and decoration behemoth. In the work Bestiarium, by Axel Stockburger, the process of localization in the wake of the global implementation of cultural narratives such as the Pokemon universe, becomes the starting point for a poetry beyond the local. Stockburger’s Transformer videos engage with the cosplay phenomenon and the way it has become a global cultural attractor where fans develop their own take on the canon of corporate fantasy universes.