
FIN
Opimme bussiaikataulut ennen kuin opimme tähtikuviot.
Eoin O’Dowd tutkii pääoman alaisen vieraannuttavan työn psykologista ja henkistä hintaa. Hänen työnsä kyseenalaistaa kollektiivisen halun aineettomaan ja transsendenttiin – yhtä lailla kuin halun käytännölliseen ja materiaaliseen.
O’Dowdin työ kutsuu katsojia tarkastelemaan, kuinka monin säikein pääoman alaisen työn suhteet ja näiden dynamiikasta kumpuavat monitahoiset vaikutukset – fyysiset, psykologiset ja henkiset – liittyvät toisiinsa. Se käsittelee sekä ruumiillisen että älyllisen työn hyväksikäyttöä ja kyseenalaistaa samalla yhteisöllisten ja henkisten arvojen poissaolon yhteiskunnassamme, jota leimaa alati kasvava kulutuskeskeisyys ja vieraannuttaminen. Uuteen käyttöön otettuja tehdasmateriaaleja, kenttätallenteita ja hartaussymboliikkaa hyödyntävät teokset nostavat esiin sen, millaista henkistä vahinkoa työolot sekä työläisten ruumiiden ja sielujen riisto saavat aikaan. Näin ne heijastelevat kollektiivisen psyykemme syvenevää haavaa.
Eoin O’Dowd on irlantilainen taiteilija, joka työskentelee kollaasin, liikkuvan kuvan ja kuvanveiston parissa. Hänen työnsä haastaa taantumuksellista maskuliinisuutta ja vieraantunutta työtä kulttuurisen materialismin linssin lävitse. Samalla se tekee näkyväksi myöhäiskapitalismissa vallitsevan, väkivallan ja transsendenssin välisen kognitiivisen dissonanssin. Hänen teoksiaan on esitelty kansainvälisesti ja hankittu yksityisiin kokoelmiin. Vuosina 2013–2018 hän koordinoi Eight Gallery Dublinia, voittoa tavoittelematonta ja kokeellisia käytäntöjä tukenutta taidetilaa. Tällä hetkellä O’Dowd asuu ja työskentelee Helsingissä.
ENG
We learn the bus time tables before we learn the constellations.
Eoin O’Dowd’s work examines the psychological and spiritual toll of alienating work under capital labor relations. The work means to question the collective desire for the immaterial and transcendent, as much as that for the practical and material.
O’Dowd’s ongoing work invites viewers to examine the complex relationship between capital labor relations and the multifaceted impacts—physical, psychological, and spiritual—that arise from this dynamic. It addresses the exploitation of both physical and intellectual labor while questioning the absence of communal and spiritual value in our increasingly consumer-driven and alienating society. Using reclaimed factory materials, field recordings and devotional symbolism – their work highlights the spiritual damage caused by working conditions and the exploitation of workers’ bodies and souls, reflecting a deepening wound on our collective psyche.
Eoin O’Dowd is an Irish artist working in collage, moving image, and sculpture. Their practice interrogates reactionary masculinity and alienated labor through the lens of cultural materialism, exposing the cognitive dissonance between violence and transcendence under late stage capitalism.
Their work has been exhibited internationally and is held in private collections. From 2013 to 2018, they coordinated Eight Gallery Dublin, a non profit space supporting experimental practices. O’Dowd currently lives and works in Helsinki, Finland.
SVE
Vi lär oss busstidtabellerna innan vi lär oss stjärnbilderna.
Eoin O’Dowd undersöker det psykologiska och andliga priset för alienerat arbete under kapitalet. Hens verk ifrågasätter den kollektiva längtan efter det immateriella och transcendenta – liksom längtan efter det praktiska och materiella.
O’Dowds aktuella verk inbjuder betraktaren att utforska det komplexa förhållandet mellan arbete under kapitalet och de mångfasetterade effekter – fysiska, psykologiska och andliga – som denna dynamik genererar. De behandlar utnyttjande av såväl kroppsligt som intellektuellt arbete och ifrågasätter samtidigt frånvaron av gemensamma och själsliga värderingar i vårt allt mer konsumtionsstyrda och alienerande samhälle. Genom återvunnet fabriksmaterial, fältinspelningar och andaktssymbolism belyser O’Dowd den själsliga skada som arbetsförhållandena och exploateringen av arbetstagarnas kroppar och själar vållar, och speglar på så sätt det allt djupare såret i vårt kollektiva psyke.
Eoin O’Dowd är en irländsk konstnär som arbetar med collage, rörlig bild och skulptur. I sin praktik granskar hen reaktionär maskulinitet och alienerat arbete genom den kulturella materialismens lins och blottlägger den kognitiva dissonansen mellan våld och transcendens under kapitalismens sena skede. Verk av hen har ställts ut internationellt och finns i privata samlingar. Åren 2013–2018 koordinerade hen det icke vinstdrivande konstgalleriet Eight Gallery Dublin som stödde experimentella metoder. För närvarande bor och arbetar O’Dowd i Helsingfors.