Özgü Gündeşlioğlu, Natalie Hamada, Sara Moayed, Haliz Yosef
Kuratointi: Feminist Culture House
FIN
Flower, Strain, Kiln, Pigment on Feminist Culture Housen (FCH) alullepanema näyttely, jonka ovat kuratoineet Gladys Camilo ja Paola Jalili. Se esittelee neljä uutta teosta: Özgü Gündeşlioğlun keraamisen installaation; Natalie Hamadanin silkkipainettuja printtejä; Sara Moayedin sekatekniikalla toteutetun installaation vuoropuhelussa tekstiiliteoksen kanssa ja Haliz Yosefin videoinstallaation. Näyttelykokonaisuutta saattelee Camilon ja Jalilin suunnittelema ja julkaisu.
Näyttelyn taiteilijat ovat olleet aiemmin mukana FCH:n vertaisryhmissä ja verkostoissa. Näyttely tarjoaa tilaisuuden jatkaa taiteeseen ja elettyihin kokemuksiin liittyvien keskustelujen, kysymysten, unelmien, turhautumisten ja huolenaiheiden tutkimista vertaisryhmien tapaamisten ulkopuolella. Kuraattorit pohtivat, miten taiteilijat neuvottelevat praktiikoissaan kiireellisyyden ja nautinnon, leikin ja työn, läpinäkymättömyyden ja läpinäkyvyyden kaltaisista kahtiajaoista, ja pyysivät heitä käsittelemään näitä vaihtelevia impulsseja luodessaan uusia teoksia näyttelyä varten. Näiden teemojen lisäksi Gladys ja Paola halusivat tukea ja tuoda esiin Özgun, Natalien, Saran ja Halizin käsityötaitoja ja antaa tilaa luomiselle identiteettikysymysten sisällä tai niiden yli. He kysyivät: Mitä haluaisit tehdä käsilläsi, korvillasi, nenälläsi, ihollasi? Mitä haluaisit harjoitella, oppia, kokeilla? Mitä tapahtuisi, jos sinulla kerrankin olisi mahdollisuus asettaa taiteelliset prosessit ja käsityötaitosi etusijalle?
Projekti tuotettiin yhdessä Katie Lenantonin mittaamattoman arvokkaan ohjauksen ja tuen avulla. Katie on inspiroinut, syleillyt, opettanut, rohkaissut, ruokkinut, halannut ja rakastanut meitä koko prosessin ajan. Rakas Özgü, Natalie, Sara ja Haliz, olemme niin iloisia ja kiitollisia siitä, että liityitte seuraamme tällä läpinäkyvyyden ja avoimuuden löytöretkellä. Ja suuri kiitos myös taiteilijamentoreille, jotka jakoivat tietonsa ja kokemuksensa näyttelyn taiteilijoiden kanssa: Sasha Huber, Sonya Lindfors, Vidha Saumya, Shubhangi Singh ja Kaino Wennerstrand.
Hanketta ovat tukeneet Feminist Culture House ja Koneen säätiö.
BIOT
Özgü Gündeşlioğlu on taiteilija, jonka praktiikka perustuu materiaaleihin. Hän nauttii tekoprosessissa ajelehtimisesta. Joskus hänellä on vaikeuksia päättää, missä ja miten taiteellinen työ viimeistellään. Ehkä hän on toivoton kontrollifriikki, joka pyrkii virheettömyyteen; ehkä hän vain tykkää leikkiä eikä halua tulla huomatuksi; ehkä kaikki, ehkä ei mitään.
Natalie Hamada ajattelee muotokuvaa tarinana ja syvänä yhteytenä, joka paljastaa sisäisen minän; ilmiönä, joka ylittää sen fyysisen ilmentymän.
Käsin painamalla hän kerrostaa, yhdistää ja peittää toisistaan poikkeavia hahmoja ja aiheita. Tämän menetelmän avulla, joka tuottaa ennalta arvaamattomia tuloksia, hän artikuloi osittaisia muistoja ja yrittää ymmärtää tuntematonta.
Sara Moayed on monialainen taiteilija-suunnittelija. Hänen teoksensa sisältävät tekstiilejä, puuhuonekaluja, valoinstallaatioita ja keramiikkaa, joita yhdistämällä hän tutkii kulttuurienvälisten käsitöiden monimutkaisia suhteita. Hän kuvailee luovuutensa kumpuavan hänen elämänsä nomadisesta luonteesta.
Haliz Yosef työskentelee muistojen, kulttuuri-identiteetin ja kielen parissa, käyttäen työkaluinaan liikkuvaa kuvaa ja äänitaideinstallaatiota.
Feminist Culture House on Helsingissä toimiva intersektionaalinen feministinen järjestö, joka työskentelee aliedustettujen taiteilijoiden ja taiteen kentän työntekijöiden kanssa ja heidän puolestaan.
EN
Flower, Strain, Kiln, Pigment | 7–30 October 2022
Özgü Gündeşlioğlu, Natalie Hamada, Sara Moayed, Haliz Yosef
Curated by Feminist Culture House
Flower, Strain, Kiln, Pigment is an exhibition commissioned by Feminist Culture House (FCH), and curated by Gladys Camilo and Paola Jalili. It showcases four new works by the artists: a ceramic installation by Özgü Gündeşlioğlu; silkscreen prints by Natalie Hamada; a mixed media installation in dialogue with a textile work by Sara Moayed; and a video installation by Haliz Yosef. In addition, a publication written and designed by Gladys and Paola accompanies the works.
The participating artists have been previously involved in FCH’s peer groups and networks. This exhibition is an opportunity to continue exploring some of the conversations, questions, dreams, frustrations, and concerns within art practices and lived experiences beyond the peer group meetings.
The curators wondered how the artists negotiate dichotomies such as urgency and pleasure, play and work, opacity, and transparency in their practices, and invited them to address these oscillating impulses while creating a new work for this exhibition.
But beyond these concepts, Gladys and Paola wanted to support and highlight the craft-making skills of Özgü, Natalie, Sara, and Haliz, making space for them to create within or beyond matters of identity. So they asked: What would you want to do with your hands, your ears, your nose, your skin? What would you like to practice, to learn, to experiment with? What would happen if you, for once, had the opportunity to prioritise your artistic processes and your craft?
It has been produced with the insurmountable guidance and support of Katie Lenanton, who has inspired, embraced, taught, encouraged, fed, hugged, and loved us throughout. Dear Özgü, Natalie, Sara, and Haliz, we are so happy and grateful that you have joined us in this exploration of opacity and transparency. And a big thank you to the artist-mentors who have shared their knowledge and experience with the commissioned artists: Sasha Huber, Sonya Lindfors, Vidha Saumya, Shubhangi Singh, and Kaino Wennerstrand.
This project is supported by Feminist Culture House and Kone Foundation.
BIOS
Özgü Gündeşlioğlu is a material-based artist who enjoys drifting in the making process. Sometimes she has difficulties deciding wherewhenhow an artistic work is finalised. Maybe she is a hopeless control freak that strives for flawlessness; maybe she just likes to play around and doesn’t wish to be noticed; maybe all, maybe none.
Natalie Hamada considers a portrait as a story and a deep connection, something beyond physical figuration that reveals facets of the inner self. Through the unpredictable method of hand-printing, she layers, merges, and obscures disparate figures and motifs, articulating partial memories and attempting to understand the undefined.
Sara Moayed is a multidisciplinary artist-designer. Her work incorporates textiles, wooden furniture, light installations, and ceramics to investigate and overlay the intricate geometries within cross-cultural crafts. She describes her creativity as stemming from the nomadic nature of her life.
Haliz Yosef works with memories, cultural identity, and language, mediated through moving image and sound art installations.
Feminist Culture House is an intersectional feminist organisation based in Helsinki, Finland, working with and for underrepresented artists and arts workers.
SVE
Flower, Strain, Kiln, Pigment | 7–30.10.2022
Özgü Gündeşlioğlu, Natalie Hamada, Sara Moayed, Haliz Yosef
Kuratering: Feminist Culture House
Flower, Strain, Kiln, Pigment är en utställning som beställts av Feminist Culture House (FCH) och är kuraterad av Gladys Camilo och Paola Jalili. Den presenterar fyra nya verk: en keramisk installation av Özgü Gündeşlioğlu; silkscreentryck av Natalie Hamada; en installation i blandteknik i dialog med ett textilverk av Sara Moayed och en videoinstallation av Haliz Yosef. Utställningshelheten åtföljs av en publikation skriven och utformad av Gladys och Paola.
Utställningens konstnärer har tidigare varit med i FCH:s kamratgrupper och nätverk. Den här utställningen erbjuder en möjlighet att utanför kamratgruppsmötena fortsätta utforska några av diskussionerna, frågorna, drömmarna, frustrationerna och bekymren i anslutning till konstutövande och livserfarenhet. Kuratorerna undrade hur konstnärerna resonerar kring dikotomier som brådska och njutning, lek och arbete, ogenomskinlighet och transparens i sitt arbete, och bad dem behandla dessa växlande impulser när de skapade nya verk för utställningen.
Utöver de här koncepten ville Gladys och Paola understöda och framhäva Özgus, Natalies, Saras och Haliz hantverksskicklighet och ge dem utrymme att skapa inom eller bortom identitetsfrågor. De ställde därför frågorna: Vad skulle du vilja göra med dina händer, dina öron, din näsa, din hud? Vad skulle du vilja öva, lära dig, pröva på? Vad skulle hända om du för en gångs skull hade möjlighet att prioritera dina konstnärliga processer och din hantverksskicklighet?
Projektet genomfördes med hjälp av Katie Lenantons oändligt värdefulla vägledning och stöd. Katie har inspirerat, omfamnat, undervisat, uppmuntrat, matat, kramat och älskat oss genom hela processen. Kära Özgü, Natalie, Sara och Haliz, vi är så glada och tacksamma för att ni gjort oss sällskap på den här resan för att utforska transparens och öppenhet. Ett stort tack går också till de konstnärsmentorer som delade sina kunskaper och sin erfarenhet med utställningens konstnärer: Sasha Huber, Sonya Lindfors, Vidha Saumya, Shubhangi Singh och Kaino Wennerstrand.
Projektet har understötts av Feminist Culture House och Konestiftelsen.
BIOS
Özgü Gündeşlioğlu är en materialbaserad konstnär som njuter av att driva omkring i den skapande processen. Ibland har hon svårt att bestämma var och när ett konstnärligt verk är färdigt. Kanske är hon en hopplös kontrollfreak som strävar efter perfektion; kanske gillar hon bara att leka och vill inte bli uppmärksammad; kanske allt det här, kanske ingenting.
För Natalie Hamada är ett porträtt en berättelse och ett djupt samband som avslöjar facetter av det inre jaget; en företeelse bortom porträttets fysiska uttryck.
Med handtryck skapar hon lager, förenar och döljer disparata figurer och motiv. Med denna metod som ger oförutsägbara resultat artikulerar hon partiella minnen och försöker förstå det som inte låter sig definieras.
Sara Moayed är en multidisciplinär konstnär-designer. Hennes verk innehåller textilier, trämöbler, ljusinstallationer och keramik, och genom att kombinera dem undersöker hon de invecklade förbindelserna mellan hantverk från olika kulturer. Hon säger att hennes kreativitet springer ur hennes nomadiska natur.
Haliz Yosef arbetar med minnen, kulturell identitet och språk, med rörlig bild och ljudkonstinstallation som verktyg.
Feminist Culture House är en intersektionell feministisk organisation som verkar i Helsingfors och som arbetar med och för underrepresenterade konstnärer och konstarbetare.