FIN
Kuraattori: Taru Elfving
Field Casting näyttelyn taiteilijat Matterlurgy (Helena Hunter ja Mark Peter Wright, Lontoo Iso-Britannia) ovat työskennelleet vuosina 2019–2023 meribiologien kanssa Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilissä. He ovat syventyneet erityisesti Itämeren ympäristön tutkimukseen, näytteiden ottoon ja mallintamiseen suhteessa paikalliseen ja globaaliin ilmastonmuutokseen.
Näyttely tarkastelee tieteellistä kenttätyötä keskittyen ilmastodatan tuotantoon liittyviin käytäntöihin, välineisiin ja näkökulmiin. Se tutkii kenttätyön ja automatisoidun tiedonkeruun suhdetta korostaen tiedonmuodostusta tapahtumana, johon kietoutuvat materiaalisesti sekä ihmisten että muiden elämät.
Matterlurgyn teoksissa veistokset, videot ja ääni tuovat yhteen ainutkertaisen kokoelman esineitä, toimijoita ja tarinoita: tieteentekijän keho, työkalut ja teknologiat sekä lukemisen, tallentamisen ja tulkinnan prosessit, jotka kaikki suuntautuvat kohti huomiota useimmiten pakenevia ilmiöitä.
Gallerian etutilassa nähdään professori Ilppo Vuorinen ottamassa planktonnäytteitä Itämerestä. Vuorinen on kuvattu “heittämässä köyttä” kuten hän on tehnyt lukemattomia kertoja yli 40 vuoden tutkijanuransa aikana. Hänen kätensä on valettu samaan työasentoon alginaattimuotilla, ruskeaa levää sisältävällä veistosmateriaalilla. Viereisessä videossa Secchi-levyä lasketaan veteen. Vuonna 1865 Angelo Secchin kehittämää mustavalkoista levyä käytetään yhä veden näkyvyyssyvyyden mittaamiseen. Kun levy lasketaan mereen, näkyvyyden raja määritetään ihmissilmin. Kehon merkityksen muutoksesta tieteessä muistuttaa automatisoidun datan ja digitaalisen näytteenoton läsnäoleva lupaus ja uhka.
Gallerian takatilassa on esillä 3D-skannattuja silakan otoliitteja eli kuuloluita. Niitä ympäröivän ilman läpi kantautuvat meribiologian dosentti Marjut Rajasillan ja tutkija Katja Mäkisen äänet. He keskustelevat ilmastodatan tallentumisesta kalojen kuuloluihin sekä siitä, miten otoliiteista saadaan esiin ja tulkitaan tietoa Itämeren mahdollisista tulevaisuuksista. Installaation rinnalla on esillä Ilppo Vuorisen kanssa kehitetty tekstiteos, ohjeistus mikroskoopin kanssa katsomisesta, sekä video, jossa teknologia avaa osittaisen näkymän eloisiin ei-inhimillisiin maailmoihin.
Kuva silakan otoliitista gallerian ikkunassa viittaa pitkäjänteiseen vuoropuheluun muiden taiteilijoiden kanssa ekologisista kysymyksistä Titanik galleriassa: erityisesti Vincent Roumagnacin näyttelyyn Data Ocean Theatre 2022, joka inspiroi aktivoimaan ikkunaa sisä- ja ulkotilan rajapintana, sekä Kristiina Koskentolan näyttelyyn Enfleshed – Elaborated 2021, jossa Elfving ja Matterlurgy esittivät varhaisen vaiheen yhteistyöstään.
Field Casting on Taru Elfvingin kuratoima osa ohjelmaa Miten tiedät mitä tiedät? Huomioinnin harjoitteita, joka esittelee CAA Contemporary Art Archipegon tuottamia uusia tilausteoksia yhteistyössä Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen kanssa. Vuodesta 2017 alkaen CAA on kutsunut taiteilijoita tutkimusresidensseihin, kollektiivisiin hautomoihin ja yleisötapahtumiin Seilin saarelle hankkeessa Spectres in Change. CAA on keskittynyt jakamaan Seilissä vierailevien taiteilijoiden ja vuosikymmeniä saarella työskennelleiden tutkijoiden kesken metodeja, protokollia ja rituaaleja – niin perittyjä ja lainattuja, kuin vasta kehiteltyjä tai orastavia. Näyttely ja sen oheisohjelma avaavat nyt tätä monialaista vuoropuhelua ja tuovat esille kenttätyön merkitystä kiihtyvän ekologisen hätätilan keskellä.
Bio
Matterlurgy on Lontoossa toimivien taiteilijoiden Helena Hunter ja Mark Peter Wright yhteistyöpraktiikka. Heidän työnsä tarkastelee ympäristötieteitä: ilmaston muutoksen tutkimuksen, tulkinnan ja ennakoinnin metodeja, prosesseja ja teknologioita. Työskennellen eri välinein ja poikkialaisesti Matterlurgy yhdistää teoksiinsa tapahtumia, näyttelyitä ja performansseja. He ovat käsitelleet ilmansaasteita, jokien tilaa, jätteitä, tulvia ja ilmaston mallintamista. Teokset ovat muotoutuneet suhteessa paikkoihin kuten vesivoimalaitos, suljettu metallipaja, jääsimulointilaboratorio ja hylätty kuparikaivos.
Matterlurgyn teoksia ovat tuottaneet ja esittäneet Iso-Britanniassa muun muassa Delfina Foundation, Arts Catalyst, Tate Modern, Wellcome Collection, Raven Row Gallery, Gazelli Art House, Whitechapel Gallery, ICA, The Showroom Gallery, Watermans Gallery, UK Green Film Festival, BALTIC Centre for Contemporary Art ja Middlesbrough Institute of Modern Art sekä kansainvälisesti Onassis Stegi (Greece), Bòlit Contemporary Arts Centre and Matadero Madrid (Spain), Mains d’Œuvres (France), ONOMA, HIAP Frontiers of Retreat, Dalane Kulturfestival, Rogaland Kunstsenter (Norway). Heidän työstään ovat kirjoittaneet Third Text, MAP Magazine, Art Monthly, The Guardian, Technoetic Arts (Intellect), Remain (University of Minnesota Press, 2019) ja The UK Green Guide: Creative Responses to Sustainability (Asia-Europe Foundation, 2021).
CAA Contemporary Art Archipelago keskittyy monialaiseen ja paikkalähtöiseen taiteelliseen tutkimukseen ekologian, feminismin ja dekolonisaation leikkauspisteissä. Kuraattori Taru Elfving ja taiteilija Lotta Petronella perustivat kuratoriaalisen kollektiivin vuonna 2009, mistä alkaen CAA on kehittänyt ja vetänyt pitkäjänteisiä hankkeita Turun saaristossa yhteistyössä eri tutkimuslaitosten ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa. https://contemporaryartarchipelago.org/
Tukijat
Field Casting on CAA Contemporary Art Archipelagon tuotanto yhteistyössä Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen kanssa. Näyttelyä ja teostuotantoa ovat tukeneet Koneen säätiö, Svenska Kulturfonden ja Oskar Öflundin säätiö. Kiitos Eero Merimaa ja kuvanveiston opiskelijat Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa sekä Tom Ranson ja Alex Ball Lontoon luonnontieteellisessä museossa.
Pe 3.2. klo 15
Näyttelyn esittely ja keskustelu Saaristomeren muutosten kenttätutkimuksesta. Keskustelemassa näyttelyn taiteilijoiden ja kuraattorin kanssa apulaisprofessori Jari Hänninen ja tutkija Katja Mäkinen Saaristomeren tutkimuslaitokselta. Tapahtuma on englanninkielinen.
Su 19.2. klo 14
Näyttelyn esittely ja keskustelu taiteen ja tieteen välisestä yhteistyöstä Seilissä. Keskustelemassa kuraattori Taru Elfvingin kanssa emeritus professori Ilppo Vuorinen. Tapahtuma on suomenkielinen.
EN
Curator: Taru Elfving
Field Casting is an exhibition by the London-based artists Matterlugy (Helena Hunter and Mark Peter Wright). During 2019–2023 they worked alongside marine biologists at the Archipelago Research Institute on the Island of Seili to understand how the Baltic Sea is sampled, monitored and modelled in relation to local and global climate change.
The exhibition investigates scientific ‘fieldwork’ as a site and subject of study, zooming in on the practices, tools and perspectives embroiled in the production of climate data. It explores the relationship between field practice and automated data collection and highlights knowledge as an event that is materially entangled with the lives of humans and nonhumans.
Across sculpture, film and sound, Matterlurgy cast a unique assemblage of artefacts, actors and stories: the scientist body, tools and technologies of capture, processes of reading, recording and translating phenomena that often occlude apprehension.
The front space of the gallery features Professor Ilppo Vuorinen sampling plankton in the Baltic Sea. Vuorinen is filmed “throwing the line”, a posture he has performed countless times over the 40 years of his research. His hands are cast in the same position from an alginate mould, a sculptural material that includes brown algae in its ingredients. Adjacent is a film that shows a Secchi disc being immersed in water. Created in 1865 by Angelo Secchi, the black and white disc is still used today to measure the transparency of water. By lowering it into the ocean, scientists rely on the human eye for recording thresholds of vision. Amongst this assemblage is the presence of automated data and the promise and threat of digital sampling amongst the slow-phasing of scientific bodies.
In the back space of the gallery, 3D scans of Herring Otoliths (ear bones) are displayed. The voices of scientists Professor Marjut Rajasilta and Dr Katja Mäkinen filter through the air and discuss how climatic data is stored within the ear bones of fish, how they extract and interpret this information and the possible futures of the Baltic Sea. Next to this work is a text score for microscopic looking, developed with Ilppo Vuorinen, and a film that showcases the vibrant worlds of nonhumans as they are partially glimpsed through technological apparatus.
The herring otolith image in the gallery window pays homage to the ongoing conversations with and work of other artists engaged in resonant ecological enquiries: especially Vincent Roumagnac, whose exhibition Data Ocean Theatre in 2022 inspired this activation of the liminal space of the window, and Kristiina Koskentola, who invited Elfving and Matterlurgy to present an early version of their collaboration in her exhibition Enfleshed – Elaborated in 2021 at Titanik gallery.
Field Casting is curated by Taru Elfving as part of the programme How do you know what you know? Exercises in Attentiveness which presents new artworks commissioned by CAA Contemporary Art Archipelago in collaboration with the Archipelago Research Institute (University of Turku). Since 2017, CAA has invited artists to develop long-term enquiries addressing the myriad questions raised by the island context in a series of research residencies, collective retreats, and public events in the project Spectres in Change. CAA has focused on nurturing the sharing of methods, protocols and rituals – some inherited or borrowed, others invented or emergent – between artists visiting the island of Seili and scientists with decades-long embedded practice in Turku Archipelago. The exhibition and the accompanying events invite wider participation in this ongoing multidisciplinary dialogue and highlight the significance of fieldwork in the face of the escalating ecological emergency.
Bio
Matterlurgy is a collaborative practice between London-based artists Helena Hunter and Mark Peter Wright. Their work engages with the environmental sciences: its methods, processes and technologies for sensing, translating and predicting climate change/damage. Working across disciplines and media, they combine the production of artworks with co-constructed events, exhibitions and live performances. They have produced projects about air pollution, river health, waste, flooding and climate modelling. Artworks have been made in relation to sites, including a hydropower station, disused steelworks, a laboratory for ice simulation and an abandoned copper mine.
Their work has been commissioned and exhibited with partners and venues, including Delfina Foundation, Arts Catalyst, Tate Modern, Wellcome Collection, Raven Row Gallery, Gazelli Art House, Whitechapel Gallery, ICA, The Showroom Gallery, Watermans Gallery, UK Green Film Festival, BALTIC Centre for Contemporary Art, Middlesbrough Institute of Modern Art, (UK). They have shown their work internationally at Onassis Stegi (Greece), Bòlit Contemporary Arts Centre and Matadero Madrid (Spain), Mains d’Œuvres (France), ONOMA, HIAP Frontiers of Retreat, Dalane Kulturfestival, Rogaland Kunstsenter (Norway). Their work has been published in: Third Text, MAP Magazine, Art Monthly, The Guardian, Technoetic Arts (Intellect) Remain (University of Minnesota Press, 2019) and the UK Green Guide: Creative Responses to Sustainability (Asia-Europe Foundation, 2021).
CAA Contemporary Art Archipelago is a curatorial collective supporting undisciplinary and site-sensitive artistic enquiries at the intersection of ecological, feminist and decolonial practices. Co-founded by curator Taru Elfving and artist Lotta Petronella, CAA has been initiating and leading long-term projects in the Turku Archipelago, off the south-west coast of Finland in the Baltic Sea since 2009, in collaboration with diverse scientific research organisations and other actors in the region. https://contemporaryartarchipelago.org/
Support
Field Casting is commissioned by CAA (Contemporary Art Archipelago) in partnership with the Archipelago Research Institute (University of Turku). With support from the Kone Foundation, Swedish Cultural Foundation in Finland and Oskar Öflund Foundation. Thanks to Eero Merimaa and sculpture students at Turku University of Applied Sciences, Tom Ranson, and Alex Ball at the Natural History Museum in London, UK.
Fri 3.2. at 3 pm
Introduction to the exhibition followed by a discussion about field research of environmental changes in the Archipelago Sea. The artists and curator of the exhibition in conversation with professor Jari Hänninen and researcher Katja Mäkinen from the Archipelago Research Institute. The event is in English.
Sun 19.2. at 2 pm
Tour of the exhibition and discussion about art-science collaboration on the island of Seili. Professor emeritus Ilppo Vuorinen in conversation with curator Taru Elfving. The event is in Finnish.
SVE
Kurator: Taru Elfving
Field Casting är en utställning av konstnärerna Matterlurgy (Helena Hunter och Mark Peter Wright, London, Storbritannien) som under åren 2019–2023 har arbetat med marinbiologer vid Skärgårdshavets forskningsanstalt på Själö. De har särskilt fördjupat sig i hur forskningen om miljön i Östersjön, provtagningen och modelleringen relaterar till den lokala och globala klimatförändringen.
Utställningen undersöker vetenskapligt fältarbete med fokus på praxis, redskap och perspektiv som anknyter till produktionen av klimatdata. Den undersöker förhållandet mellan fältarbete och automatisk datainsamling, med emfas på kunskapsbildning som ett skeende som i materiellt avseende involverar både människors och andra varelsers liv.
Via skulpturer, film och ljud skapar Matterlurgy en unik samling artefakter, aktörer och berättelser: vetenskapsmannens kropp, verktyg och insamlingstekniker, processer för att förstå, bevara och tolka fenomen som oftast undandrar sig uppmärksamhet.
I den främre delen av galleriet ser man professor Ilppo Vuorinen i färd med att ta planktonprover i Östersjön. Vuorinen filmades när han “kastar ut linan”, som han gjort otaliga gånger under sin över 40 år långa forskarkarriär. Hans händer är avgjutna i en alginatform i just den här ställningen, med ett skulpturmaterial som innehåller bruna alger. I videon intill sänks en Secchiskiva ner i vattnet. Den svartvita skivan som Angelo Secchi uppfann år 1865 används alltjämt för att mäta siktdjup i vatten. När skivan sänks i havet registreras sikttrösklarna av det mänskliga ögat. Förekomsten av automatiserade data och digital provtagning som löfte och hot är en påminnelse om kroppens förändrade betydelse inom vetenskapen.
I den bakre delen av galleriet visas 3D-skannade otoliter, det vill säga hörselben, från strömmingar. Genom luften filtreras docenten i marinbiologi Marjut Rajasiltas och forskaren Katja Mäkinens röster. De samtalar om hur klimatdata lagras i fiskars hörselben, om hur man extraherar och tolkar den informationen och om Östersjöns tänkbara framtider. Vid sidan av installationen visas ett textverk utvecklat i samarbete med Ilppo Vuorinen, med instruktioner om hur man använder ett mikroskop samt en video där delar av pulserande icke-mänskliga världar skymtar, sedda genom teknisk apparatur.
Field Casting är kuraterad av Taru Elfving och ingår i programmet Miten tiedät mitä tiedät? Huomioinnin harjoitteita (Hur vet du vad du vet? Övningar i uppmärksamhet), som presenterar nya beställningsverk producerade av CAA Contemporary Art Archipego i samarbete med Skärgårdshavets forskningsinstitut vid Åbo universitet. Sedan år 2017 har CAA bjudit in konstnärer till forskningsresidens, kollektiva tankesmedjor och publika evenemang på Själö inom ramen för projektet Spectres in Change. CAA har fokuserat på utbyte av metoder, protokoll och ritualer – såväl ärvda och lånade som nyutvecklade eller framväxande – mellan konstnärer som gästat Själö och forskare som arbetat där i decennier. Utställningen med kringprogram ger en inblick i denna pågående tvärvetenskapliga dialog och understryker fältarbetets betydelse i det eskalerande ekologiska nödläget.
Bio
Matterlurgy är ett samarbete mellan Londonbaserade konstnärerna Helena Hunter och Mark Peter Wright. I sitt arbete undersöker de miljövetenskaperna: metoder, processer och tekniker för forskning, tolkning och prognoser gällande klimatförändringen. Matterlurgy arbetar ämnesöverskridande och med varierande redskap, och kombinerar konstproduktion med evenemang, utställningar och performancer. De har behandlat luftföroreningar, floders tillstånd, avfall, översvämningar och klimatmodellering. Verken har utformats i relation till platser, som till exempel ett vattenkraftverk, stängda stålverk, ett laboratorium för issimulering och en övergiven koppargruva.
I Storbritannien har verk av Matterlurgy producerats och visats bland annat av Delfina Foundation, Arts Catalyst, Tate Modern, Wellcome Collection, Raven Row Gallery, Gazelli Art House, Whitechapel Gallery, ICA, The Showroom Gallery, Watermans Gallery, UK Green Film Festival, BALTIC Centre for Contemporary Art och Middlesbrough Institute of Modern Art. Internationellt har verk av dem visats av Onassis Stegi (Grekland), Bòlit Contemporary Arts Centre and Matadero Madrid (Spanien), Mains d’Œuvres (Frankrike), ONOMA, HIAP Frontiers of Retreat, Dalane Kulturfestival, Rogaland Kunstsenter (Norge). Verk av dem har publicerats i Third Text, MAP Magazine, Art Monthly, The Guardian, Technoetic Arts (Intellect), Remain (University of Minnesota Press, 2019) och The UK Green Guide: Creative Responses to Sustainability (Asia-Europe Foundation, 2021).
CAA Contemporary Art Archipelago understöder sektorsövergripande och platsspecifik konstnärlig forskning i skärningspunkten mellan ekologi, feminism och dekolonisation. Kuratorn Taru Elfving och konstnären Lotta Petronella grundade det kuratoriala kollektivet år 2009, och sedan dess har CAA utvecklat ocht lett långsiktiga projekt i Åbolands skärgård, i samarbete med olika forskningsinstitutioner och andra aktörer i regionen. https://contemporaryartarchipelago.org/
Understödjare
Field Casting är producerad av CAA Contemporary Art Archipelago i samarbete med Skärgårdshavets forskningsinstitut vid Åbo universitet. Utställningen och produktionen av konstverken har understötts av Konestiftelsen, Svenska Kulturfonden och Oskar Öflunds stiftelse. Tack till Eero Merimaa och skulptureleverna vid Åbo yrkeshögskolas Konstakademi och till Tom Ranson och Alex Ball vid det naturvetenskapliga museet i London.
Fre 3.2. kl. 15
Presentation av utställningen och diskussion om fältforskning om förändringar i skärgårdshavet. Diskussion med konstnärerna, utställningens kurator och docent Jari Hänninen och forskare Katja Mäkinen från Skärgårdshavets forskningsinstitut. Evenemanget är på engelska.
Sön 19.2. kl. 14
Presentation av utställningen och diskussion om samarbetet mellan konst och vetenskap på Själö. Diskussion med curator Taru Elfving och professor emeritus Ilppo Vuorinen. Evenemanget är på finska.